Eglantine

Foto: Marinemuseet, Horten.

Eglantine var en britiskbygd korvett av Flower-klassen som ble brukt av den norske marinen under andre verdenskrig. Etter krigen brukte Sjøforsvaret skipet under navnet KNM Sørøy.

Historie

Eglantine ble sjøsatt 11. juni 1941 og tatt over av den norske marinen samme år. Det var den første av i alt seks Flower-klasse korvetter som ble brukt av den norske marinen under krigen. Norsk kommando ble heist 14. august 1941, og korvetten var stasjonert i Liverpool fra september 1941 til november 1944, hvor den ble brukt i eskortetjeneste av konvoier i Atlanterhavet og Irskesjøen, med unntak av juni og juli 1944 under invasjonen av Normandie, hvor Eglantine var stasjonert i Falmouth og eskorterte konvoier i den engelske kanal. Korvetten ble 7. desember 1944 overført til Marineavsnitt Kirkenes, som var opprettet i det nylig frigjorte Øst-Finnmark, og deltok i patrulje- og konvoitjeneste frem til krigens slutt.

Eglantine deltok også i operasjon Anklet i desember 1941, det andre av Lofot-raidene, og tok med 72 norske borgere fra Sørvågen tilbake til Storbritannia.

I 1946 ble Eglantine kjøpt fra Storbritannia og fikk navnet KNM Sørøy, og ble reklassifisert som fregatt i 1951. Den ble utrangert i 1956 og solgt, og ombygd til hvalbåt og levert i 1957 til Thor Dahls rederi under navnet Thorglimt. Den ble solgt for opphugging i 1969.

Spesifikasjoner

Eglantine var utstyrt med en firesylindret trippelekspansjonsmaskin med en ytelse på 2750 akselhestekrefter. Skipets utrustning bestod av en firetommers kanon, en topunds, to sekspunds og to 20-millimeter luftvernkanoner, fire mitraljøser og synkeminer.

  • Standard deplasement: 900 tonn
  • Lengde: 62,50 meter
  • Toppfart: 16 knop
  • Rekkevidde: 5500 nautiske mil ved 11 knop
  • Mannskap: 90

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg