Brødremesse

Helgenene Fabian med bok og sverd og Sebastian med piler og et scepter. Illustrasjon i en bønnebok fra fra ca. 1490. av . CC BY 2.0

Brødremesse, den 20. januar, er i den tradisjonelle kirkekalenderen en minnedag for de to martyrene Fabian og Sebastian, som ifølge legendene døde på samme dato. De hadde ikke noe med hverandre å gjøre, men ble i folkelige forestillinger oppfattet som brødre.

Legendene om Fabian og Sebastian

St. Sebastian ble pepret med piler. Maleri fra ca. 1480 i Louvre Museum av . CC BY 2.0

Fabian var pave i Roma 236-250. Han gjorde mye for å forbedre den kirkelige organisasjonen. I storparten av hans embetstid var det fred i byen, men han ble det første offer for kristendomsforfølgelsene under keiser Decius. Han ble først gravlagt i en katakombe, men ble senere flyttet til kirken som var viet til St. Sebastian.

Sebastian var en kristen som ble offiser under Diokletian. Da keiseren fikk vite at Sebastian hadde hjulpet kristne martyrer, befalte han at Sebastian skulle bindes til en påle og skytes med piler. Til tross for at Sebastian ble så full av piler at han lignet et pinnsvin, overlevde han. Til slutt ble han klubbet i hjel. Han ble gravlagt ved basilikaen som bærer hans navn. Sebastian kunne påkalles mot pest, og han ble en av «de fjorten hellige nødhjelpere».

Brødremesse i Norge

Fabian og Sebastian ble i Norge feiret med den liturgiske graden simplex. I Oslo domkirke var det i 1349 et "nybygd" alter dedisert til Sebastian. I Kristkirken i Bergen var det en prebende navngitt etter Fabian og Sebastian. Det var også en del billedlige fremstillinger av Sebastian på alterskap i Norge.

Dagen er markert på nesten halvparten av primstavene. Symbolet er ofte et dobbeltkors, noe som virker rimelig ut fra at det var to «brødre» som skulle minnes. I noen tilfeller er det også to kors. Noen staver har en pil som et symbol på hva Sebastian var utsatt for.

På denne tiden begynte sevjen å stige i trærne, og det ble sagt at tiden var inne for å hugge emnetre. Noen steder ble dagen kalt «Stavne-Brødremesse», da de som ønsket å ro fisket sammen, skulle slå seg sammen på denne dagen.

Litteratur

  • Dybdahl, Audun (2011). Primstaven i lys av helgenkulten. Trondheim.
  • Pegelow, Ingalill (2007). Helgonlegender i ord och bild. Stockholm.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg