Fairey Barracuda, britisk treseters torpedo- og stupbombefly for bruk fra hangarskip brukt under den annen verdenskrig, utviklet av Fairey Aviation.

Barracuda fløy første gang 7. desember 1940, operativt i den britiske marinen fra begynnelsen av 1943.

Flytypen er mest kjent for operasjonen mot det tyske slagskipet Tirpitz i Kåfjord 3. april 1944 hvor 42 Barracudaer fra hangarskipene Victorious og Furious, støttet av 80 jagerfly, angrep det tyske slagskipet. Mellom ti og femten direkte treff med 500-punds og 1000-punds bomber gjorde store skader på Tirpitz, med tap av tre Barracudaer og ett jagerfly, i operasjonen som ble kringkastet på BBC fire dager senere. Flytypen ble brukt igjen i senere operasjoner mot Tirpitz, og ble og brukt i operasjoner i Middelhavet, under landgangen på Salerno, og i Stillehavet.

Barracuda gjorde og nytte for seg som antiubåtfly fra eskortehangarskip. Flytypen var i bruk i den britiske marinen frem til 1953.

I alt ble omkring 2600 Barracuda produsert av Fairey Aviation, Blackburn Aircraft Company, Boulton Paul Aircraft og Westland.

Barracuda Mk II, som var den mest produserte varianten, var utstyrt med en Rolls-Royce Merlin 32 motor med en ytelse på 1640 hk, utrustet med to 7,7 mm mitraljøser, og kunne bære enten en torpedo, miner, dypvannsbomber eller bomber.

Vingespenn 14,99 m, lengde 12,12 m, maksimal startvekt 6396 kg, toppfart 368 km/t ved 1750 fot (533 m), rekkevidde 845 km med en bombelast på 1800 pund (816 kg) (spesifikasjoner for Barracuda Mk II).

  • Taylor, H.A.: Fairey Aircraft since 1915, Putnam & Company Limited, London, 1984
  • Mason, Francis K.: The British Bomber since 1914, Putnam Aeronautical Books, London, 1994

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.