Fairey Barracuda

© IWM A 28847.

Fairey Barracuda var et britisk treseters torpedo- og stupbombefly for bruk fra hangarskip brukt under andre verdenskrig.

Historie

Barracuda-fly bomber slagskipet Tirpitz i Kåfjorden 3. april 1944
© IWM A 22638.

Barracuda ble utviklet av Fairey Aviation, fløy første gang 7. desember 1940, og var operativt i den britiske marinen fra begynnelsen av 1943.

Flytypen er mest kjent for operasjonen mot det tyske slagskipet Tirpitz i Kåfjord 3. april 1944, hvor 42 Barracuda fra hangarskipene HMS Victorious og HMS Furious, støttet av 80 jagerfly, angrep det tyske slagskipet. Mellom ti og femten direkte treff med 500-punds og 1000-punds bomber gjorde store skader på Tirpitz, med tap av tre Barracuda og ett jagerfly. Operasjonen ble kringkastet på BBC fire dager senere. Flytypen ble brukt igjen i senere operasjoner mot Tirpitz, og ble også brukt i operasjoner i Middelhavet, under landgangen på Salerno og i Stillehavet.

Barracuda gjorde også nytte for seg som antiubåtfly fra eskortehangarskip. Flytypen var i bruk i den britiske marinen frem til 1953.

I alt ble omkring 2600 Barracuda produsert av Fairey Aviation, Blackburn Aircraft Company, Boulton Paul Aircraft og Westland.

Spesifikasjoner

Barracuda Mk II, som var den mest produserte varianten, var utstyrt med en Rolls-Royce Merlin tolvsylindret V-motor med en ytelse på 1640 hestekrefter. Flyet var utrustet med to 7,7-millimeter mitraljøser, og kunne bære enten en torpedo, miner, dypvannsbomber eller bomber.

  • Vingespenn: 14,99 meter
  • Lengde: 12,12 meter
  • Maksimal startvekt: 6396 kilogram
  • Toppfart: 368 kilometer i timen ved 1750 fot (533 meter)
  • Rekkevidde: 845 kilometer med en bombelast på 1800 pund/816 kilogram

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg