Fairey Aviation er en tidigere britisk flyfabrikk.

Fairey Aviation Company Ltd. ble grunnlagt i 1915 av Charles Richard Fairey (1887–1956). Selskapet produserte til å begynne med flytyper på lisens for Royal Naval Air Service, men begynte raskt på utvikling av egne flytyper, hvorav de første fløy i 1917.

Fabrikken leverte i tiden frem mot andre verdenskrig en rekke fly, blant annet jagerflyet Flycatcher, bombeflyene Fawn, Fox, Hendon og Battle, og torpedoflyet Swordfish.

Etter andre verdenskrig bygde Fairey flere forskningsfly, blant annet Delta 2 som 1956 satte hastighetsrekord med 1821,78 km/t, og utviklet også avanserte helikoptre med jetdrevne rotorer. Fairey Aviation ble reorganisert som et holdingselskap i 1959, før det trakk seg fra produksjon av fly og helikoptre da helikopterdivisjonen ble overtatt av Westland Helicopters i 1960. Fairey kjøpte opp flyprodusenten Britten-Norman i 1972, men ble etter økonomiske problemer solgt til Pilatus Aircraft i 1978 og navnet Fairey opphørte helt.

Årstall for første flygning i parentes:

  • Campania (1917) – enmotors maritimt patruljefly
  • Fairey III (1917) – enmotors bombe- og rekogoseringsfly
  • Flycatcher (1922) – enmotors jagerfly for bruk fra hangarskip
  • Fawn (1923) – enmotors lett bombefly
  • Fox (1925) – enmotors lett bombefly
  • Hendon (1930) – tomotors bombefly
  • Swordfish (1934) – enmotors torpedofly
  • Battle (1936) – enmotors lett bombefly
  • Seafox (1936) – enmotors maritimt patruljefly
  • Fulmar (1937) – enmotors jagerfly for bruk fra hangarskip
  • Albacore (1938) – enmotors torpedofly
  • Barracuda (1940) – enmotors stupbomber for bruk fra hangarskip
  • Firefly (1941) – enmotors jagerfly for bruk fra hangarskip
  • Gannet (1949) – enmotors antiubåtfly for bruk fra hangarskip
  • Delta 2 (1954) – enmotors eksperimentelt overlydsfly
  • Rotodyne (1957) – kombinert fly og helikopter med jetdrevet rotor

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.