Arendal lufthavn, Gullknapp, sivil privateid flyplass, beliggende i Froland kommune, om lag 10 kilometer fra Arendal. Flyplassen eies av Gullknapp AS, med Arendal Fossekompani, Arendal kommune og Froland kommune som hovedaksjonærer.

I Arendalsområdet har det siden 1930-årene vært et ønske om etablering av en flyplass for regionen. Når en flyplass for Sørlandet skulle etableres, var Arendal et av tre alternativer. Det var Kjevik ved Kristiansand som trakk det lengste strået.

I 1970-årene ønsket Aust-Agder fylkeskommune å riste liv i planene om en ny regional flyplass. Det ble ervervet grunn til flyplass på Løddesøl, men disse planene ble stoppet. I 1984 ble det kjøpt ny grunn, denne gangen på Gullknapp. Anlegget ble prosjektert, og man fant grunnlag for en lokal flyplass, med muligheter for utvidelse i framtiden. En rullebane på 500 meter ble etablert, og ikke lenge etter kunne de første flyene ta av.

I ettertid er rullebanen og infrastrukturen blitt utvidet, og banelengden teller nå 1 199 meter. Lufthavnselskapet har planer klare for utvidelse til over 2 000 meter, dersom de finner grunnlag for dette på et senere tidspunkt.

Arendal lufthavn, Gullknapp ble offisielt åpnet av statssekretær Tom Cato Karlsen 17.juni 2017.

Lufthavnen benyttes av fly-, modellfly- og fallskjermklubb.

Første jetflyet landet i 2008, og lufthavnselskapet ønsker at Gullknapp skal benyttes til charter- og taxiflygning i årene som kommer.

Flyselskapet Sun-Air og lufthavnselskapet har inngått en intensjonsavtale om å starte ruteflyging Arendal–Oslo fra august 2019, med en 32-seters Dornier 328 Jet. I avtalen har flyselskapet stilt noen betingelser, blant annet i forhold til rullebanelengde og oppgradering av veien inn til lufthavnen.

Lufthavnen mottok i mars 2018 ny teknisk og operativ godkjennelse fra Luftfartstilsynet, som gir lufthavnen rett til å kunne opereres med flytyper som tar opp til 50 passasjerer.

OSM Aviation Academy startet høsten 2018 flyskole på Gullknapp.

  • ICAO: ENGK
  • IATA:
  • Betjening: AFIS
  • Rullebane (TODA): 1200/1200 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.