Faktaboks

Gennadij Ajgi

Gennadij Nikolajevitsj Ajgi

Uttale
ajgˈi
Født
31. august 1934, Sjajmursino, Tsjuvasjia
Død
21. februar 2006, Moskva
Gennadij Ajgi
Av /𝒲.

Gennadij Ajgi var en russisk og tsjuvasjisk lyriker som skrev på begge språk. Diktene sirkulerte lenge som samizdat før de endelig ble utgitt i Sovjetunionen i 1987. Han skapte sin helt egne stil, med fransk symbolisme, den ortodokse tradisjon og den tsjuvasjiske folkediktning som viktige inspirasjonskilder og regnes for en av det 20. århundres aller største lyrikere.

Opposisjon

Ajgi studerte 1953–59 ved Gorkij-instituttet for litteratur i Moskva. Han ble ekskludert fra Komsomol, det sovjetiske ungdomsforbundet, i 1958, fordi hans diktning sto i opposisjon til den sosialistiske realismen, tidens dominerende litteraturideologiske doktrine.

Utgivelser

Ajgis første diktsamlinger er skrevet på tsjuvasjisk og utgitt i Tsjeboksary/Sjupaksjar (1958, 1962 og 1964). Allerede i 1960 begynte han etter råd fra blant andre Boris Pasternak å skrive på russisk.

Frem til 1987 ble Ajgi ikke utgitt i Russland, men diktene hans sirkulerte i uoffisielle samizdat-kopier. Den første russiske bokutgaven av Ajgis dikt, Dikt 1954–71 (Stikhi 1954–71), ble publisert i München i 1975. Hans første russiske diktsamling, Her (Zdes), kom ut i Moskva 1999. Samme år mottok han Krutsjonykh-prisen.

Oversettelser

Ajgi er oversatt til en rekke språk. I Danmark publiserte Troels Andersen allerede i 1976 noen russiske tekster av Ajgi med danske paralleller og Hans Björkegren oversatte Ajgi til svensk i 1994. I 1999 kom samlingen Forutaning om eit rekviem, oversatt til nynorsk av Alexander G. Rubio og Erik Egeberg. Ajgi var også selv en anerkjent oversetter. I 1968 utkom hans oversettelse til tsjuvasjisk av fransk lyrikk fra 1400- til 1900-tallet, 77 diktere i alt.

Stil

Ajgi regnes av mange som den betydeligste russiske lyriker omkring århundreskiftet. Hans dikt er preget av usedvanlig språklig fortetning og frapperende billedbruk. Han har klart å videreføre noe av det dristigste og mest kreative i russisk avantgarde-poesi på en selvstendig måte. Samtidig er hans lyrikk fri for avantgardens frivole spill med tradisjonen. Mange av hans dikt er bygd opp omkring en kristen symbolikk, og vitner om hans arbeid med å finne språklig uttrykk for det moderne menneskets religiøse lengsel.

Tonesetting

Ajgis tekster er tonesatt av blant andre Sofia Gubaidulina.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg