touche - penselstrøk

Hvite og røde peoner, olje på lerret, 40x62 cm., malt av Eugène Delacroix i cirka 1848.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: Nasjonalmuseet, Fri ikke-kommersiell bruk

Touche er en betegnelse for et aksentuert penselstrøk i et oljemaleri. Penselen avsetter et synlig og tydelig fysisk spor i malingen.

Faktaboks

uttale
tuʃ
etymologi
fransk ‘berøring’

Historikk og kjennetegn

Fransk landskap, olje på trefiberplate, 27x35 cm., malt av Henrik Sørensen i 1920.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: Nasjonalmuseet, fri ikke-kommersiell bruk

Siden renessansen har det hersket uenighet om penselstrøkets status i oljemaleriet. Malere fra Rafael via Nicolas Poussin til Jean Auguste Dominique Ingres har insistert på at penselstrøkene bør være usynlige. Motsatt har malere fra Tizian via Peter Paul Rubens til Eugène Delacroix fremhevet det synlige penselstrøket.

På 1800-tallet toppet denne motsetningen seg i striden mellom akademiske malere og modernister. Akademikerne hevdet at synlige penselstrøk var til hinder for å kunne oppfatte et motiv som en representasjon av virkeligheten. Man mente at synlige penselstrøk undergravde illusjonen og profilerte den enkelte malers subjektivitet. Den kunstneriske arbeidsprosessen ble fremhevet fremfor maleriet som sluttprodukt .

I sitt ufullførte kunstleksikon, Dictionnaire des Beaux-Arts, skrev Delacroix at hverken linjer, konturer eller penselstrøk lar seg observere i den naturlige virkelighet. Linjer og penselstrøk tilhører kunstens konvensjonelle virkemidler. Men Delacroix foretrakk uansett synlige fremfor usynlige penselstrøk. Tydelige penselstrøk var en enestående mulighet til å uttrykke subjektivitet og egen livsfølelse.

Penselstrøket som personlig signatur ble avgjørende for impresjonistene og det moderne maleri.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Delacroix, Eugène (1998). The Journal of Eugène Delacroix. A Selection edited with an Introduction by Hubert Wellington. London: Phaidon
  • House, John (2004). Impressionism. Paint and Politics. New Haven: Yale University Press
  • Mørstad, Erik (2016). Edvard Munch: Formative år 1874-1892. Norske og fransk impulser. Oslo: Universitetet i Oslo

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg