tâche (fargeklatt)

Landskap, vannfarger og fargeblyant på papir, 17,5x24,8 cm., malt av Henri-Edmond Cross i cirka 1904. Eksempel på individuelle penselstrøk, omtalt på norsk som klattet, på fransk kalt tâches.
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.
Lisens: Public Domain

Artikkelstart

Tâche er en fransk betegnelse for en liten klatt farge (tâche de couleur) som er avsatt med pensel eller palettkniv på oljemaleriets overflate. Betegnelsen gjelder også for klattvis avsetning av farge i teknikken vannfarger.

Historikk og kjennetegn

Forståelsen av fargens substans som en verdi i seg selv økte på 1800-tallet. Det moderne maleri fra og med annen halvdel av 1800-tallet la større vekt på fargenes fysiske fremtoning og visuelle virkninger fremfor deres evne til å beskrive.

Norsk kunstkritikk i 1880-årene betegnet det impresjonistiske maleri som klattemaleri. Impresjonistisk teknikk som opererte med punkter eller fasetter med farge, ble karakterisert som klattet, og påføringmåten ble kalt klattemetode. Klatt, eller alternativt flekk, korresponderer med det franske ordet tâche, som står for en tykt påsmurt farge. Det impresjonistiske maleri er preget av en sammensetning av fargeklatter.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • House, John (2004). Impressionism. Paint and Politics. New Haven: Yale University Press
  • Krohg, Christian (1994). Albertine. Oslo: Gyldendal
  • Mørstad, Erik (2016). Edvard Munch: Formative år 1874-1892. Norske og fransk impulser. Oslo: Universitetet i Oslo
  • Reed, Arden (2003). Manet, Flaubert, and the Emergence of Modernism. Blurring Genre Boundaries. Cambridge: Cambridge University Press
  • Sjåstad, Øystein (2014). A Theory of the Tache in Nineteenth-Century Painting. Farnham: Ashgate

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg