Peter Paul Rubens. Henrik 4 i slaget ved Ivry (detalj). 1627–30. Galleria degli Uffizi, Firenze.

SCODE. Begrenset gjenbruk

Peter Paul Rubens. Hélène Fourment med sønnen Frans, ca. 1639. Louvre, Paris.

SCODE. Begrenset gjenbruk

Peter Paul Rubens, nederlandsk maler, regnes som den flamske barokkens ledende maler, hovedsakelig virksom i Antwerpen. Han var knyttet til Gonzagas hoff i Mantova 1600–08 og besøkte i lengre perioder Roma, der han studerte Rafael, Michelangelo, Caravaggio og særlig Tizian og Correggio. I Roma utførte han blant annet altermalerier i Santa Maria in Valicella (Chiesa Nuova, 1608).

1609 ble han erkehertug Albrechts hoffmaler og giftet seg med Isabella Brant, som døde 1626. I 1630 giftet han seg med den 16-årige Helene Fourment. Han var også politisk aktiv og hadde diplomatiske oppdrag for sitt land, blant annet som fredsforhandler 1628–29 mellom England og Spania. Rubens kjøpte slottet Steen i 1635.

Rubens holdt et stort atelier med elever og medhjelpere, der det ble utført minst 2200 bilder, av Rubens' egenhendige regner man 600–700. Hans kunst er livfull, ofte dramatisk, og gjengir med særlig dyktighet frodige, nakne menneskekropper. Fargene er blonde, men kraftige, og motivene spenner fra religiøse og mytologiske fremstillinger til landskaper og portretter.

Rubens skapte flere hovedverker med religiøse emner, bl.a. Korset reises og Nedtagelsen fra korset (begge i katedralen i Antwerpen). Rubens' ønske om å fremstille dramatikk og bevegelse gav seg også uttrykk i jaktscener og mytologiske motiver med figurrike komposisjoner. Blant hans allegoriske arbeider må nevnes Medicisuiten, en serie på 24 bilder av den franske enkedronning Maria av Medicis liv.

Rubens var også en ypperlig portrettmaler. Blant portrettene må især nevnes det fremragende dobbeltportrettet av ham selv og hustruen Isabella Brant (1609–10) og skildringene av hans andre hustru Hélène Fourment.

Fra omkring 1630 preges hans malerier av en stor frihet i uttrykket, men med en avdempning i komposisjon og motivvalg. Etter en tid med mange fremstillinger av hans unge hustru, fulgte i hans siste år skildringer av store og rolige landskaper.

Den hellige Georg ca. 1607–08 Prado, Madrid
Rubens og Isabella Brant i lysthuset 1609–10 Alte Pinakothek, München
Venus og Adonis 1610–11 Kunstakademie, Düsseldorf
Korset reises 1610 Katedralen i Antwerpen
Nedtagelsen fra korset 1612 Katedralen i Antwerpen
Seierherrens triumf 1613–14 Gemäldegalerie, Kassel
Dommedag 1615–16 Alte Pinakothek, München
Dioskurene røver Levkippos' døtre ca. 1616 Alte Pinkothek, München
Landskap med vogn ca. 1616 Eremitasjen, St. Petersburg
Amasoneslaget ca. 1618 Alte Pinkothek, München
Løvejakt 1621 Alte Pinkothek, München
Ignatius Loyolas mirakler 1619 Sant' Ambrogio, Genova
Kongenes tilbedelse 1618–20 Musées Royaux des Beaux-Arts, Brussel
Medicisuiten 1622–25 Louvre, Paris
Damen med stråhatten ca. 1622–25 National Gallery, London
Abbed Yrselius 1624 Statens Museum for Kunst, København
Landskap med Filemon og Baukis ca. 1625 Kunsthistorisches Museum, Wien
Eremitten og den sovende Angelika ca. 1626–28 Kunsthistorisches Museum, Wien
Ildefonsoalteret 1630–32 Kunsthistorisches Museum, Wien
Helene Fourment i brudedrakt 1631 Alte Pinkothek, München
Kjærlighetshaven 1632–34 Prado, Madrid
Sabinerinnenes rov 1635 National Gallery, London
Flamsk kermesse ca. 1636–38 Louvre, Paris
Helene Fourment med to barn 1636 Louvre, Paris
Bondedans ca. 1636 Prado, Madrid
Krigens følger 1637 Galleria Pitti, Firenze
Paris' dom 1638–39 Prado, Madrid
Hélène Fourment med sønnen Frans ca. 1639 Louvre, Paris
Hélène Fourment i pels 1638–40 Kunsthistorisches Museum, Wien
  • Baudouin, Frans: Pietro Pauolo Rubens, 1977, isbn 1-85170-129-x, Finn boken
  • Belkin, Kristin Lohse: Rubens, 1998, isbn 0-7148-3412-2, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.