Johannes Vinjum, Regnstudie, Aurland
Johannes Vinjum. Regnstudie, Aurland, 1977. Olje på papp, 8,5 x 14,5 cm.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0
Morning Crescent

Frank Auerbach. Morning Crescent, 1967. Olje på treplate, 121,9 x 147,3 cm.

Av /Metropolitan Museum of Art.

Impasto betyr at malingen i et bilde er lagt på i tykke lag nærmest som i et relieff.

Faktaboks

Uttale
impˈasto
Etymologi
av italiensk pasta, ‘deig’

Teknikk og virkning

Jakob Weidemann, Kvinnen og huset, 1958
Jakob Weidemann. Kvinnen og huset, 1958. Olje på plate, 17 x 16 cm.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0

Malingen kan bli trykket rett ut av tuben eller lagt på med bred pensel eller palettkniv. Malingens substans danner stofflige virkninger i tillegg til fargene. Kunstnerens arbeid etterlater spor i malingen. Når lyset faller inn over maleriets ruglete overflate, blir det reflektert på en spesiell måte.

I det 20. århundre og senere har enkelte malere erstattet eller supplert oljemalingen med forskjellige typer syntetisk maling.

Finmalt pulver kan tilsettes for å gjøre malingen tykkere. Tilsetninger i malingen gjør den fyldigere, mer pastos.

Historikk

Jakob Weidemann, Furustubbe, 1960
Jakob Weidemann. Furustubbe, 1960. Olje og PVA på lerret på plate, 110,5 x 200 cm.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0

Teknikken impasto henger sammen med introduksjonen av oljemaling på lerret. Det skjedde i løpet av renessansen.

  • Italienske malere som Tizian og Tintoretto oppdaget nye uttrykksmuligheter ved å gradere tykkelsen på lagene med farge.
  • Rembrandt la inn impasto i sine malerier for å fremheve detaljer, for eksempel smykker eller områder med høylys.
  • Impresjonister som Claude Monet og noe senere Vincent van Gogh anvendte pastose lag med maling i mange av sine malerier.
  • Det sensuelle potensialet i tykke lag med maling finner man hos abstrakte ekspresjonister som Frank Auerbach og Clyfford Still.
  • I flere av Jakob Weidemanns bilder blir malingens stofflige virkninger utnyttet for å få frem skogbunnens stubber, mose og gress. Malingens beskrivende funksjon er underordnet dens stofflige og ekspressive virkninger. Bildenes overflate veksler mellom plan flate og relieff i forskjellige nivåer.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ayres, James (1985). The Artist´s Craft. A History of Tools, Techniques and Materials. Oxford: Phaidon
  • Gunnarsson, Torsten et al. (1991). I konstnärens ateljé. Konstnären i arbete under tre hundra år. Nationalmusei utställningskatalog nr. 539. Uddevalla: Nationalmuseum
  • Rewald, John (1980). The History of Impressionism. London: Secker & Warburg
  • Stephenson, Jonathan (1995). The Materials and Techniques of Painting. London: Thames and Hudson

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg