StarCraft II er et sanntidsstrategispill utviklet av amerikanske Blizzard Entertainment og ble utgitt 27. juli 2010 av Activision Blizzard. Spillet er oppfølgeren til StarCraft og StarCraft: Brood War fra 1998, og er utgitt på PC og Mac. Serien finner sted i en fjern del av galaksen fem hundre år inn i framtiden, hvor tre raser kriger mot hverandre. Utviklerne har utgitt tre spill med StarCraft II-navnet. Disse er Wings Of Liberty, Heart of the Swarm og Legacy of the Void.

I tillegg til å ha en populær enspillerdel har StarCraft II også en svært populær flerspillerdel. Store konkurranser med pengepremier blir holdt jevnlig hvor gode spillere konkurrerer mot hverandre, ofte med titusenvis av tilskuere.

Flerspillerdelen av StarCraft II spilles i kamper med opp til åtte deltagere, men det største fokuset er på kamper hvor spillerne møtes én mot én. Spillerne prøver å vinne over hverandre ved å samle ressurser, bygge bygninger og trene opp en hær som kan beseire motstanderen. Spillet er over når en av spillerne forlater kampen eller mister alle sine bygninger.

Spillerne velger å spille som én av tre ulike raser: Terran, Protoss eller Zerg. Disse rasene fungerer svært forskjellig, og etterhvert som nye strategier utvikler seg blant spillerne må utviklerne stadig justere spillet for å holde rasene balansert.

StarCraft II har fått stor oppslutning som en såkalt e-sport (elektronisk sport). Det første StarCraft var svært populært som konkurransesport i Sør-Korea i mange år før StarCraft II kom ut. Etter at StarCraft II ble gitt ut har denne trenden også spredd seg til andre deler av verden. Det finnes profesjonelle lag med sponsorer og egne treningshus som spillerne bor i. De profesjonelle spillerne har det å spille StarCraft II som en heltidsjobb, og mange bruker over ti timer i spillet hver dag som trening. Tusenvis av mennesker møter opp på stedet når en stor turnering arrangeres, og enda flere ser på via Internett eller TV. De beste og mest kjente spillerne får stjernestatus blant publikum, på samme måte som idrettsstjerner.

StarCraft II startet en ny bølge av e-sport i Europa og Nord-Amerika. Utenfor Sør-Korea var arrangerte konkurranser med pengepremier lenge forbeholdt et svært lite publikum, men etter suksessen med StarCraft II har også andre spill opplevd en økning i profesjonelle konkurranser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.