StarCraft II

Skjermbilde fra StarCraft II.

StarCraft II er et science-fiction dataspill utviklet av Blizzard Entertainment. Spillet, som er et strategispill, er oppfølgeren til StarCraft og StarCraft: Brood War fra 1998, og er utgitt på PC og Mac. Utviklerne har utgitt tre spill med StarCraft II-navnet. Det er Wings Of Liberty, Heart of the Swarm og Legacy of the Void.

I tillegg til å ha en populær énspillerdel har StarCraft II også en flerspillerdel som er en e-sport. Store konkurranser med pengepremier blir holdt jevnlig hvor gode spillere konkurrerer mot hverandre, ofte med titusenvis av tilskuere.

Mål og innhold

Flerspillerdelen av StarCraft II spilles i kamper med opp til åtte deltagere, men det største fokuset er på kamper hvor spillerne møtes én mot én. Spillerne prøver å vinne over hverandre ved å samle ressurser, bygge bygninger og trene opp en hær som kan beseire motstanderen. Spillet er over når en av spillerne forlater kampen eller mister alle sine bygninger.

Spillerne velger å spille som én av tre ulike arter: Terran, Protoss eller Zerg. Hver av disse fungerer svært forskjellig, og etter hvert som nye strategier utvikler seg blant spillerne må utviklerne stadig justere spillet for å holde styrkeforholdet mellom artene balansert.

StarCraft II som e-sport

StarCraft II har fått stor oppslutning som en såkalt e-sport (elektronisk sport). Det første StarCraft var svært populært som konkurransesport i Sør-Korea i mange år før StarCraft II kom ut. Etter at StarCraft II ble gitt ut, har denne trenden også spredt seg til andre deler av verden.

De profesjonelle spillerne har det å spille StarCraft II som en heltidsjobb. Tusenvis av mennesker møter opp på stedet når en stor turnering arrangeres, og enda flere ser på via internett eller TV. De beste og mest kjente spillerne får stjernestatus blant publikum, på samme måte som idrettsstjerner.

StarCraft II var sentral i å starte en ny bølge av e-sport i Europa og Nord-Amerika. Utenfor Sør-Korea var e-sport-turneringer lenge forbeholdt et heller lite publikum, men etter suksessen med StarCraft II har også andre spill opplevd en økning i profesjonelle konkurranser.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg