e-sport

I tillegg til å bli direktesendt på internett blir de største e-sportturneringene sett av mange tusen tilskuere på store arenaer.

E-sport er elektronisk konkurransespilling der utøverne konkurrerer mot hverandre i ulike dataspill på datamaskiner eller spillkonsoller. Noen konkurranser har pengepremier til de beste utøverne.

Faktaboks

også kjent som:

elektronisk sport, esport

Oppslutningen rundt e-sport har vokst voldsomt de siste årene. I dag kan profesjonelle turneringer følges av flere millioner mennesker verden over. I flere land sendes e-sport på nasjonale TV-kanaler, deriblant i Norge.

E-sport i dag

Store e-sportturneringer kommenteres som regel av profesjonelle kommentatorer.

Noen av de mest populære spillene som det i dag konkurreres profesjonelt i inkluderer League of Legends, StarCraft II, Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive og Hearthstone. E-sport-kamper foregår ofte i store turneringer som dekkes av profesjonelle kommentatorer. Disse turneringene blir som regel sendt direkte via internett, men det blir ofte lagt ut opptak av kampene i etterkant.

Det er ikke uvanlig at dyktige spillere blir profesjonelle e-sportsutøvere på heltid. Profesjonelle lag støttes økonomisk av sponsorer, og åpner gjerne dedikerte treningshus hvor spillerne lever sammen for å fokusere på å bli bedre. Mange av de beste spillerne har stjernestatus hos publikum, på lik linje med kjente utøvere av tradisjonell idrett.

De siste årene har oppslutningen om e-sport fått en betydelig økning verden over. I Norge har særlig spillnettstedet Gamer.no hatt suksess med sin e-sportsatsing, Telialigaen (tidligere Telenorligaen). Dette er et ligasystem hvor det konkurreres i en rekke populære spill gjennom hele året. Også TV 2 drev en periode sin egen e-sport-liga, kjent som Altiboxligaen, men de har siden avviklet denne. NRK har også ved noen anledninger vist e-sport på sine TV-sendinger. I 2018 startet også Norges Fotballforbund et eget landslag for fotballspillene FIFA og PES.

Historikk

Lim Yo-hwan kan kanskje regnes som e-sportens første superstjerne.
Av /WellPlayed.org. Utsnitt av Adrian Holm.
Lisens: CC BY NC 2.0

Allerede på 1970- og 1980-tallet ble det konkurrert i arkadespill som Space Invaders, hvor spillerne prøvde å slå hverandres rekorder. I noen tilfeller ble det organisert turneringer med mindre premier. Likevel var det var først med internetts framvekst i 1990-årene at det vokste frem et e-sportmiljø som kan minne om det vi kjenner i dag. Særlig ble det dannet konkurransepregede miljøer sentrert rundt skytespillene i Quake-serien. Det ble holdt større turneringer hvor dyktige spillere fikk konkurrere mot hverandre i disse spillene, og for første gang kunne deltakerne vinne premier av en viss verdi om de fikk en god plassering.

Strategispillet StarCraft: Brood War er kanskje det fremste eksempelet på et tidlig e-sportspill. Fra sent på 1990-tallet og utover på 2000-tallet vokste det fram en enorm popularitet rundt spillet, spesielt i Sør-Korea. Konkurransemiljøet rundt spillet ble stadig større, og etter hvert begynte de første profesjonelle lagene å organisere seg. Sør-Korea var også tidlig ute med å ha dedikerte TV-kanaler for e-sport. Flere av de beste spillerne fikk stjernestatus i hjemlandet, og hadde store tilhengerskarer. Den kanskje mest profilerte av disse spillerne er Lim Yo-hwan, også kjent under kallenavnet «BoxeR», som er en av de mest suksessrike e-sportsutøverne i historien.

World Cyber Games (WCG) var lenge en sentral arena for e-sport, og var en årlig begivenhet fra 2000 til 2013. Etter å ha blitt arrangert i Sør-Korea frem til 2003, endret arrangementet vertsnasjon fra år til år og holdt konkurranser i flere ulike spill. World Cyber Games sluttet å arrangere mesterskap etter 2013, men startet opp igjen i 2019.

Da StarCraft II: Wings of Liberty ble lansert i 2010, økte oppslutningen rundt e-sport svært raskt i Europa og Nord-Amerika. Først nå begynte flere land å oppleve tendenser som minnet om populariteten StarCraft hadde hatt i Sør-Korea. Andre spill har siden overgått StarCraft II i popularitet, deriblant Counter-Strike: Global Offensive og League of Legends. I juli 2013 ble det klart at den amerikanske regjeringen anerkjenner League of Legends som en sport, noe som i sin tur har ført til at profesjonelle spillere kan søke om idrettsvisum. Canadiske Danny Le ble i august 2013 offisielt den første profesjonelle e-sportsutøveren som fikk et slikt visum.

Status som sport

Hvorvidt e-sport kan regnes som en sport har vært omdiskutert i flere år. Mange som argumenterer mot dette trekker frem at sport eller idrett handler om å bruke utøverens kropp til å konkurrere, noe som ikke har fokus i e-sport. Den motstridende siden argumenterer gjerne med at det i dag er mange likheter i hvordan e-sport og tradisjonell sport organiseres og utøves, og at e-sport derfor burde behandles på like linje med mer fysiske idretter.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg