E-sport, eller elektronisk sport, er elektronisk konkurransespilling som foregår på et visst profesjonelt nivå. E-sportsutøvere konkurrerer mot hverandre i ulike spill på datamaskiner eller spillkonsoller, som regel med pengepremier til de sterkeste utøverne.

Oppslutningen rundt e-sport har vokst voldsomt de siste årene. I dag kan profesjonelle turneringer følges av flere millioner mennesker verden over. I flere land har man begynt å sende e-sport på nasjonale TV-kanaler, deriblant i Sør-Korea og i Sverige.

Noen av de mest populære spillene som det i dag konkurreres profesjonelt i inkluderer League of Legends, StarCraft II, Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive og Hearthstone. Hvert enkelt av disse spillene er stort sett svært forskjellige fra hverandre. Til tross for dette holdes det ofte turneringer i flere spill på samme tid under større arrangementer, hvor kampene dekkes av profesjonelle kommentatorer. Disse turneringene blir som regel sendt direkte via Internett, men det blir ofte lagt ut opptak av kampene i etterkant.

Det ikke uvanlig at dyktige spillere kan bli profesjonelle e-sportsutøvere på heltid. Profesjonelle lag støttes økonomisk av sponsorer, og åpner ofte dedikerte treningshus hvor spillerne lever sammen for å fokusere på å bli bedre. I enkelte miljøer, særlig i Sør-Korea, oppnår mange av de beste spillerne stjernestatus, på lik linje med kjente utøvere av tradisjonell idrett.

Selv om e-sport er i kontinuerlig vekst i mange deler av verden i dag, er det noen land som opplever betydelig større oppslutning enn andre. Sør-Korea, Sverige, USA og Tyskland er blant de landene hvor e-sport nyter størst suksess i dag. Populariteten holder seg hovedsakelig sterkest i de aller mest velstående delene av verden, men blir stadig større i områder som Øst-Europa, Sør-Amerika og Kina.

De siste årene har også oppslutningen rundt e-sport fått en betydelig vekst i Norge. Særlig har spillnettstedet Gamer.no hatt suksess med sin e-sportsatsing, Telenorligaen. Dette er et ligasystem som holdes i samarbeid med Telenor, hvor det konkurreres i en rekke populære spill gjennom hele året. Også TV 2 har startet et eget ligasystem, kjent som Altiboxligaen.

E-sport har sin opprinnelse fra 1970- og 80-tallet, da det i mindre skala ble konkurrert i spill som Space Invaders. Det ble spesielt konkurrert på arkademaskiner, hvor spillere prøvde å slå hverandres rekorder i spill som Pac-Man og Donkey Kong.

Likevel var det var først med Internetts framvekst på 90-tallet at vi fikk et e-sportmiljø som kan minne om det vi kjenner i dag. Særlig ble det dannet konkurransepregede miljøer sentrert rundt skytespillene i Doom- og Quake-seriene. Det ble holdt større turneringer hvor dyktige spillere fikk konkurrere mot hverandre i disse spillene, og for første gang kunne deltakerne vinne premier av en viss verdi om de fikk en god plassering.

Strategispillet StarCraft: Brood War står kanskje fram som det fremste eksempelet på et tidlig e-sportspill. Fra sent på 90-tallet og utover på 2000-tallet vokste det fram en enorm popularitet rundt spillet, og da spesielt i Sør-Korea. Konkurransemiljøet rundt spillet ble stadig større, og etterhvert begynte de første profesjonelle lagene å organisere seg. Sør-Korea var også tidlig ute med å ha dedikerte TV-kanaler for e-sport. Flere av de beste spillerne fikk stjernestatus i hjemlandet, og hadde store tilhengerskarer. Den kanskje mest profilerte av disse spillerne er Lim Yo-Hwan, også kjent under kallenavnet «BoxeR», som er en av de mest suksessfulle e-sportsutøverne i historien.

World Cyber Games (WCG) var lenge en sentral arena for e-sport, og var en årlig begivenhet fra 2000 til 2013. Arrangementet endret vertsnasjon fra år til år, og holdt konkurranser i flere ulike spill. World Cyber Games sluttet imidlertid å arrangere mesterskap i 2014.

Da StarCraft II: Wings of Liberty ble lansert i 2010, økte oppslutningen rundt e-sport svært raskt i Europa og Nord-Amerika. Først nå begynte flere land å oppleve tendenser som minnet om populariteten StarCraft hadde hatt i Sør-Korea. League of Legends er sannsynligvis det spillet med størst oppslutning rundt seg i dag. I juli 2013 ble det klart at den amerikanske regjeringen anerkjenner League of Legends som en sport, som i sin tur har ført til at profesjonelle spillere kan søke om idrettsvisum. Canadiske Danny Le ble i august 2013 offisielt den første profesjonelle e-sportsutøveren som fikk et slikt visum.

Hvorvidt e-sport kan regnes som en sport har vært et omdiskutert tema i flere år. Mange som argumenterer imot dette trekker frem at sport eller idrett handler om å bruke utøverens kropp til å konkurrere, noe som ikke har fokus i e-sport. Den motstridende siden argumenterer gjerne med at det i dag er mange likheter i hvordan e-sport og tradisjonell sport organiseres og utøves, og at e-sport derfor burde behandles på like linje med mer fysiske idretter.

Det har også vært et problem for framveksten av e-sport at enkelte spillere trekker til seg mye negativ oppmerksomhet for sin usportslige opptreden. Dette har vært et problem både i amatørmiljøer og på profesjonelt nivå, hvor noen spillere har hatt utbrudd med støtende ordbruk. For å motvirke dette har flere spillutviklere og profesjonelle lag valgt å utestenge spillere som kommer med slike uttalelser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.