e-sport

I tillegg til å bli direktesendt på internett blir de største e-sportturneringene sett av mange tusen tilskuere på store arenaer.

E-sport er elektronisk konkurransespilling der utøverne konkurrerer mot hverandre i ulike dataspill på datamaskiner eller spillkonsoller. Noen konkurranser har pengepremier til de beste utøverne.

Faktaboks

også kjent som:

elektronisk sport, esport

Oppslutningen rundt e-sport har vokst voldsomt de siste årene. I dag kan profesjonelle turneringer følges av flere millioner mennesker verden over. I flere land sendes e-sport på nasjonale TV-kanaler, deriblant i Sør-Korea, Sverige og Norge.

E-sport i dag

Store e-sportturneringer kommenteres som regel av profesjonelle kommentatorer.

Noen av de mest populære spillene som det i dag konkurreres profesjonelt i inkluderer League of Legends, StarCraft II, Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive og Hearthstone. Disse spillene er stort sett svært forskjellige fra hverandre. Likevel holdes det ofte turneringer i flere spill på samme tid under større arrangementer, hvor kampene dekkes av profesjonelle kommentatorer. Disse turneringene blir som regel sendt direkte via internett, men det blir ofte lagt ut opptak av kampene i etterkant.

Det ikke uvanlig at dyktige spillere blir profesjonelle e-sportsutøvere på heltid. Profesjonelle lag støttes økonomisk av sponsorer, og åpner gjerne dedikerte treningshus hvor spillerne lever sammen for å fokusere på å bli bedre. I enkelte miljøer, særlig i Sør-Korea, oppnår mange av de beste spillerne stjernestatus, på lik linje med kjente utøvere av tradisjonell idrett.

Selv om oppslutningen rundt e-sport tradisjonelt har stått sterkest i visse land, som Sør-Korea, Sverige, USA og Tyskland, har fenomenet nå spredt seg over hele verden.

De siste årene har også oppslutningen rundt e-sport fått en betydelig vekst i Norge. Særlig har spillnettstedet Gamer.no hatt suksess med sin e-sportsatsing, Telialigaen (tidligere Telenorligaen). Dette er et ligasystem hvor det konkurreres i en rekke populære spill gjennom hele året. Også TV 2 drev en periode sin egen e-sport-liga, kjent som Altiboxligaen, men de har siden avviklet denne. NRK har også ved noen anledninger vist e-sport på sine TV-sendinger. I 2018 startet også Norges Fotballforbund et eget landslag for fotballspillene FIFA og PES.

Historikk

Lim Yo-hwan kan kanskje regnes som e-sportens første superstjerne.
Av /WellPlayed.org. Utsnitt av Adrian Holm.
Lisens: CC BY NC 2.0

E-sport har sin opprinnelse fra 1970- og 1980-tallet, da det i mindre skala ble konkurrert i spill som Space Invaders. Det ble spesielt konkurrert på arkademaskiner, hvor spillere prøvde å slå hverandres rekorder i spill som Pac-Man og Donkey Kong.

Likevel var det var først med Internetts framvekst i 1990-årene at det vokste frem et e-sportmiljø som kan minne om det vi kjenner i dag. Særlig ble det dannet konkurransepregede miljøer sentrert rundt skytespillene i Doom- og Quake-seriene. Det ble holdt større turneringer hvor dyktige spillere fikk konkurrere mot hverandre i disse spillene, og for første gang kunne deltakerne vinne premier av en viss verdi om de fikk en god plassering.

Strategispillet StarCraft: Brood War er kanskje det fremste eksempelet på et tidlig e-sportspill. Fra sent på 1990-tallet og utover på 2000-tallet vokste det fram en enorm popularitet rundt spillet, spesielt i Sør-Korea. Konkurransemiljøet rundt spillet ble stadig større, og etter hvert begynte de første profesjonelle lagene å organisere seg. Sør-Korea var også tidlig ute med å ha dedikerte TV-kanaler for e-sport. Flere av de beste spillerne fikk stjernestatus i hjemlandet, og hadde store tilhengerskarer. Den kanskje mest profilerte av disse spillerne er Lim Yo-hwan, også kjent under kallenavnet «BoxeR», som er en av de mest suksessrike e-sportsutøverne i historien.

World Cyber Games (WCG) var lenge en sentral arena for e-sport, og var en årlig begivenhet fra 2000 til 2013. Arrangementet endret vertsnasjon fra år til år, og holdt konkurranser i flere ulike spill. World Cyber Games sluttet imidlertid å arrangere mesterskap i 2014.

Da StarCraft II: Wings of Liberty ble lansert i 2010, økte oppslutningen rundt e-sport svært raskt i Europa og Nord-Amerika. Først nå begynte flere land å oppleve tendenser som minnet om populariteten StarCraft hadde hatt i Sør-Korea. League of Legends er sannsynligvis det spillet med størst oppslutning rundt seg i dag. I juli 2013 ble det klart at den amerikanske regjeringen anerkjenner League of Legends som en sport, noe som i sin tur har ført til at profesjonelle spillere kan søke om idrettsvisum. Canadiske Danny Le ble i august 2013 offisielt den første profesjonelle e-sportsutøveren som fikk et slikt visum.

Status som sport

Hvorvidt e-sport kan regnes som en sport har vært omdiskutert i flere år. Mange som argumenterer mot dette trekker frem at sport eller idrett handler om å bruke utøverens kropp til å konkurrere, noe som ikke har fokus i e-sport. Den motstridende siden argumenterer gjerne med at det i dag er mange likheter i hvordan e-sport og tradisjonell sport organiseres og utøves, og at e-sport derfor burde behandles på like linje med mer fysiske idretter.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg