modifikasjon - dataspill

En modifikasjon, også kjent som en «mod», er en alternativ utgave av et dataspill. En modifikasjon endrer innholdet i dataspillet det baserer seg på, ofte ved å erstatte teksturer, animasjoner, spillmekanikker eller annet innhold. Som regel er modifikasjoner skapt av amatører som er tilhengere av spillene de endrer på, men som har en viss kjennskap til digital modellering, animering, programmering eller lignende. Modifikasjoner er som regel gratis.

Omfanget til ulike modifikasjoner kan variere voldsomt. Noen «mods» endrer kun på små ting, for eksempel småfeil eller «bugs», eller mindre teksturer. Andre modifikasjoner kan være langt mer omfattende, for eksempel ved å gjøre store visuelle endringer i spillet de baserer seg på, eller ved å erstatte innholdet fra originalspillet med noe helt nytt. På den måten kan modifikasjoner i prinsippet representere helt nye spill. En så stor og omfattende modifikasjon kalles gjerne en «total conversion».

Mange spillutviklere pleier å oppfordre spillerne sine til å lage mods ved å legge ved redigeringsverktøyer med spillene de gir ut. Særlig populære modifikasjoner ender noen ganger opp som fullverdige spill. Noen av de mest populære spillene i nyere tid, som Team Fortress 2, Counter-Strike og spillene i MOBA-sjangeren, oppstod opprinnelig som modifikasjoner. Personer som er spesielt flinke til å lage modifikasjoner blir noen ganger rekruttert av spillstudioer for å jobbe med dem som spillutviklere.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg