Plenarvedtak er forsamlingsvedtak gjort i plenum. Plenarvedtak gjort av Stortinget omfatter formelle lover (jf. Grl. 76 f) og andre vedtak som treffes på vegne av nasjonalforsamlingen, derunder mistillitsforslag (jf. Grl. § 15), samtykke til traktatinngåelse (jf. Grl. 26 andre ledd), skatte- og budsjettvedtak (jf. Grl. § 75 a og d), valg av revisorer og ombud (jf. Grl. § 75 k og l).
Man skiller gjerne mellom vedtak av formell lov og andre vedtak. Formell lov er enhver tekst som er vedtatt to ganger og så sanksjonert av Kongen etter reglene i Grl. § 76 f. For alle andre vedtak (bortsett fra grunnlovsendringer) er det tilstrekkelig med ett vedtak.
Grunnlovsendringer gjøres også i Stortinget i plenum (jf. Grl. § 121), men det må gå minst tre år mellom første og andre vedtak (to ulike valgperioder).
Vedtaksprosess for formelle lover:
- Lovforslag (Grl. § 76 første ledd)
- Komitébehandling (forretningsordenen)
- Komitéinnstilling (forretninsordenen)
- Første vedtak (Grl. 76 andre ledd)
- Andre vedtak (Grl. 76 andre ledd)
- Sanksjon (Grl. § 78)
Forut for lovforslaget ligger det gjerne en utredningsfase i regjeringens eller Stortingets egen regi, noen ganger også med hjelp av et utredningsutvalg (NOU). Komitébehandlingen faller bort når for eksempel et benkeforslag blir vedtatt under behandlingen i Stortinget. Før vedtak er det alltid en viss debatt. Etter sanksjon kan det gå kortere eller lengre tid før loven trer i kraft og den må uansett kunngjøres for å bli gjeldende.
Vedtaksprosess for andre stortingsvedtak enn grunnlovsvedtak:
- Forslag (Grl. § 76 første ledd)
- Komitébehandling (forretninsordenen)
- Komitéinnstilling (forretninsordenen)
- Vedtak
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.