miljømerking

Miljømerking. Det nordiske miljømerket Svanen.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Artikkelstart

Miljømerking er merking av forbruksvarer for å få forbrukerne til å velge de minst miljøskadelige produktene. Gjennom forbrukernes valg av varer vil produsentene kunne påvirkes til å utvikle produkter som har mindre miljøbelastninger. Det skilles gjerne mellom merker som forvaltes av uavhengige organer, og merker som er opprettet og styres av industrien selv.

Faktaboks

Uttale
miljˈømerking

I Norge er det to miljømerker som er godkjent av offentlige myndigheter, miljømerkene «Svanen» og «Blomsten». Miljømerket «Svanen» er en offisiell, felles nordisk ordning. Den ble innført i 1990 og kom i stand gjennom samarbeidet i Nordisk Ministerråd. «Blomsten» ble opprettet av Europakommisjonen i 1992, Norge deltar i ordningen gjennom EØS-avtalen. Merket kalles også for EU-Ecolabel. I Norge forvalter Stiftelsen miljømerking i Norge de to offisielle merkeordningene. For å delta i merkeordningen må produsenten dokumentere at produktet tilfredsstiller en rekke krav. Hvilke krav som stilles varierer mellom produktgrupper. Miljømerket «Svanen» kan for eksempel brukes på investeringsfond, hoteller og mange typer forbruksvarer.

Det finnes også en rekke andre miljømerker. «Falken» er en generell merkeordning som drives av en svensk miljøorganisasjon. Økologisk jordbruk har sitt eget merke på matvarer, Debio. Max Havelaar er et merke for rettferdig handel, og merker produkter hvor produsentene får mest mulig av inntektene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg