rettferdig handel

Rettferdig handel, fair trade, handel som innebærer at man tilbyr «anstendige» priser til produsentene for varene, det vil si priser som sikrer at arbeiderne ikke må jobbe veldig lange dager for å få endene til å møtes, og som gjør det unødvendig å sende småbarn på jobb istedenfor på skolen.

Faktaboks

Også kjent som
etisk handel

Forskjellige organisasjoner har de senere årene etablert seg for å fremme rettferdig handel. Noen organisasjoner kjøper selv varer av produsenter i fattige land og selger dem i egne butikker.

Andre arbeider med kontroll og godkjenning av varer som er importert gjennom vanlige kanaler. Godkjenning og merking betinges av at varen er produsert og kjøpt under forhold som er forenlige med begrepet rettferdig handel.

Garantimerkeordningen gjør at forbrukere får informasjon til å velge å betale for produkter der produsentene har fått anstendig lønn. Når mange nok velger fair trade, utøves det reell makt fordi det gir konvensjonelle markedsaktører insentiver til å tiltrekke seg kunder som anser seg for å være etisk bevisste. Dette er allerede i en viss grad i ferd med å skje.

Det finnes to hovedstrategier for å fremme rettferdig handel. I den ene søker man å kontrollere hele verdikjeden fra småprodusent til butikkhylle. Man lager parallelle strukturer til de eksisterende, produksjon, oppkjøp og butikkdrift, alt kontrolleres utenom det vanlige systemet.

Den andre hovedstrategien er å påvirke de tradisjonelle aktørene til å opptre i tråd med betingelsene for rettferdig handel. Dette gjøres ved ulike merkeordninger, hvor Max Havelaar/Fair Trade altså er mest kjent i Norge og Europa.

Max Havelaar er navnet på en merkeordning som garanterer at produkter er innkjøpt i samsvar med Rettferdig handel-prinsippene. Internasjonalt heter ordningen Fair Trade. I norske butikker kan man nå kjøpe kaffe, te, bananer, ris, appesinjuice, sjokolade, sukker og honning med Max Havelaar-merket.

Fair Trade Norge er et nettverk av selvstendige firmaer som kjøper, importerer og videreselger håndverksprodukter fra Indonesia, India, Vietnam, Filippinene, Bangladesh, Nepal og Kina.

Se også Fairtrade Labelling Organizations International.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg