markedsføring – markedsføringsmetoder

Betegnelsen sisteleddmarkedsføring refererer til markedsføring i og fra detaljistleddet. Mens «butikken på hjørnet» markedsfører sine tilbud til det nære lokalmarkedet, vil store kjøpesentra rekruttere kunder fra et større område.

Ulike former for direkte markedsføring (mellom selger og kjøper) kan være postordre (basert på kupongannonser og produktkataloger), telefonsalg, e-post, SMS, faks og nettverksalg.

Dialogmarkedsføring er direkte markedsføring som kjennetegnes ved toveis (interaktiv) kontakt mellom selger og kjøper. Se nettverkssalg, Multi Level Marketing (MLM), katalogmarkedsføring, direkte salg, internetthandel (netthandel).

Eventmarkedsføring brukes om markedsføring av jubileum eller lignende, eller et markedsføringsfremstøt som knyttes til messedeltakelse, utstillinger osv.

Indirekte markedsføring er fellesbetegnelse på aktiviteter som kan bidra til å gjøre bedriftens og produktets logo og varemerke kjent og styrke omdømme og image på en indirekte måte, som for eksempel sponsing av en kulturinstitusjon eller et fotballag. I tilfeller der fornøyde kunder forteller det til andre, vil denne munn-til-munn-metoden føre til økt salg. Dersom produktets varemerke, logo eller slagord blir så populært at det dukker opp på T-skjorter, caps osv., vil det også indirekte bidra positivt til markedsføringen. Indirekte markedsføring blir også brukt i tilfeller der reklamen henvender seg til personer eller grupper som har innflytelse på den egentlige målgruppen, som for eksempel opinionsledere, rollemodeller eller referansegrupper. Se markedskommunikasjon og reklame (indirekte reklame).

Intern markedsføring er særlig aktuelt der kundeservice er viktig for bedriftens konkurranseevne. Markedsføringen rettes her mot egne ansatte ved hjelp av opplæring og holdningsutvikling i den hensikt å skape en kundeorientert servicekultur.

Markedsføring på bedriftsmarkeder («bedrift-til-bedrift» eller B2B) handler gjerne om større transaksjoner, der innkjøp foretas som ledd i forhandlinger mellom profesjonelle personer både på salg- og innkjøpssiden. Enten det gjelder salg til andre bedrifter eller til institusjoner, offentlige etater osv., inngår oppbygging av tillitskapende og langsiktige kunderelasjoner i denne formen for markedsføring. Se relasjonsbygging.

Markedsføringsnettverk består av personer og bedrifter som utgjør et «støttenettverk». Foruten egne ansatte kan det være lojale kunder, leverandører, distributører, detaljister, reklamebyrå, forretningsforbindelser og nøkkelpersoner i utdannings- og forskningsinstitusjoner. Slike nettverk er resultat av målbevisst relasjonsbygging og anses å være en god langsiktig investering.

I dag anvendes markedsføringsmetoder også av andre enn tradisjonelle markedsførere, som for eksempel forhåndsreklame av TV-programmer i NRK, markedsføring av fotballstjerner, kulturkjendiser, politiske partier, frivillige organisasjoner, humanitær bistand og tilstelninger. Et annet eksempel er myndighetenes kampanjer mot helseskadelig og trafikkfarlig atferd. Se PR, informasjonsvirksomhet, reklame (informativ reklame), markedskommunikasjon og innholdsmarkedsføring. Se også merkevarebygging og relasjonsbygging.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.