Fornebubanen er en Metro/T-banelinje som skal forbinde  Fornebuområdet i Bærum med sentrale deler av Oslo. Etter at Oslo Lufthavn Fornebu ble nedlagt i 1998, er flyplassområdet tatt i bruk til næringsvirksomhet og boliger, og det har versert mange planer om hvordan man skulle legge opp transporttilbudet. Blant disse var også en høybane til Lysaker stasjon med omstigning til tog. Et stadig økende bussrutetilbud har tatt seg av transporten på et allerede overbelastet veinett, og det er klart at en annen løsning må til.

I 2014 er idéarbeidet kommet så langt at en Metrolinje er under konkret planlegging. Banen vil gå fra Fornebuområdet til trafikknutepunktet Lysaker og fortsette til Skøyen og derfra inn til det eksisterende T-banenettet i Oslo. Det nåværende tunnelsystemet i Oslo har ikke plass til flere tog enn dagens trafikk krever, og det må bygges en ny tunnel. Denne vil i prinsippet gå fra Skøyen til Majorstuen og videre nord for den nåværende tunnelen i retning mot Grünerløkka. Detaljert trassevalg er under planlegging. Avhengig av tidspunkt for byggestart, vil Fornebubanen kunne stå ferdig tidlig på 2020-tallet. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

13. juni 2014 skrev Johan Basberg

Jeg bor ikke i Norge for tiden, så litt vanskelig å følge med på hva som har skjedd med Fornebubanen. Men det siste jeg kan finne, indikerer at Bærum ikke har vedtatt T-bane planene, og at penger ikke er bevilget?

13. juni 2014 skrev Johan Basberg

Jeg bor ikke i Norge for tiden, så litt vanskelig å følge med på hva som har skjedd med Fornebubanen. Men det siste jeg kan finne, indikerer at Bærum ikke har vedtatt T-bane planene, og at penger ikke er bevilget?

18. august 2014 skrev Tor Wisting

Det er fortsatt en del usikkerhet om detaljer for Fornebubanen, men pr idag ser det ut til at den står høyt på prioritetslistene både i Bærum og det nasjonale politiske miljø. Meningen er å gå inn i en mer detaljert planlegging i løpet av høsten, og så får man se når bevilgningene vil komme. Det som ser ut til å være klar nå, er at banen skal bygges og at arbeidet trolig vil være i gang i 2015.

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.