Tschudi & Eitzen var et norsk, familieeid rederi som ble etablert i 1891 av kaptein Camillo Eitzen (1851–1937) og med kaptein Henry F. Tschudi (1858–1939) som partner fra 1894. Rederiet investerte gjennom årene i en rekke skipsfartsegmenter og opplevde kraftig vekst, særlig i 1990-årene. Tschudi & Eitzen ble i 2003 delt mellom de to familiene i henholdsvis Tschudi Shipping Company AS og Camillo Eitzen & Co. Familien Eitzen mistet kontrollen over sitt firma i kjølvann av finanskrisen i 2008.

Historikk

Eitzen etablerte sin virksomhet etter kjøp av en skipsmeglerforretning som ble grunnlagt i Kristiania i 1883, og videreførte virksomheten under navnet Camillo Eitzen. Med Henry F. Tschudi som partner ble navnet endret til Camillo Eitzen & Co. Rederiet var en pioner innen transport av olje med seilskip, men investerte også tidlig i dampskip. Det første av ni dampskip ble levert i 1896, og alle ble satt inn i kveg- og frukttransport i Karibia. Senere seilte de i linjefart mellom europeiske havner.

Nye familiegenerasjoner førte rederiet inn i nye markeder. I 1927 ble det første tankskipet kontrahert, i 1936 ble firmanavnet endret til Tschudi & Eitzen AS, og virksomheten vokste gjennom flere oppkjøp og sammenslåinger. Før andre verdenskrig besto flåten av fire motortankskip og tre motorlinjeskip. Tre skip gikk tapt under krigen, blant dem tankskipet B.P. Newton, kjent som en av de såkalte Kvarstadbåtene.

Etter krigen investerte rederiet videre, foruten i oljetankskip, kombinasjonsskip og tunggodsskip også i linjeskip, tank-, bulk-, OBO-, kjemikalitank-, gasskip, Ro-ro- og containerskip i tillegg til slepebåter og lektere. I begynnelsen av 1970-årene disponerte konsernet en flåte på om lag 300 000 tonn dødvekt, og i 1995 opererte rederiet en flåte av 16 tank- og OBO-skip.

Etter oppsplittingen av selskapet driver Tschudi Shipping Company videre med verdensomspennende shipping management. Camillo Eitzen & Co. videreutviklet sin virksomhet innen shipping-utstyr og service. I 2006 ble Eitzen Chemical ASA etabler, en periode verdens tredje største kjemikalietankrederi i antall skip.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg