Faktaboks

Thomas Melle
Født
17. mars 1975, Bonn
Thomas Melle
Thomas Melle (2017)

Thomas Melle er en tysk forfatter. Som romanforfatter har han videreutviklet den tyske poplitteraturen, en strømning som oppstod på 1990-tallet inspirert av beat-bevegelsen. Gjennom den selvbiografiske romanen Die Welt im Rücken (2016), hvor han forteller om hvordan det er å leve som bipolar, har han som skjønnlitterær forfatter satt søkelys på psykiske lidelser.

Biografi

Thomas Melle er født i Bonn. Etter avlagt artium studerte han litteraturvitenskap og filosofi ved universitetene i Tübingen og Berlin (Freie Universität Berlin) samt i Texas (Austin). Han avsluttet studiene med magistereksamen i 2004. Forfatterskapet består av prosa og dramatikk. Melle, som også arbeider som oversetter fra engelsk til tysk, bor i Berlin. Melle har bipolar lidelse noe han også bearbeider litterært.

Prosa

Selv om Melle er en mye spilt dramatiker, så er det primært som prosaforfatter han har markert seg. Debuten Raumforderung (2007, Krav på rom) er en samling med tolv fortellinger, hvor både språk og tematikk viser framover i forfatterskapet. Hans første roman Sickster (2011, Sickster), ble nominert til den prestisjetunge utmerkelsen Den tyske bokprisen, men nådde ikke til topps. Romanen, som kan leses som en videreføring av poplitteraturen, er skrevet i et fortettet radikalt språk, et kjennetegn ved Melles forfatterskap. De to mannlige unge hovedpersonene lever et hektisk liv hvor ytre stimuli, utagerende uteliv og tilfeldig sex blir brukt som et forsøk på å demme opp for eksistensiell tomhet. Sickster, med en tittel som gir assosiasjoner til hipster, er en kritisk tidsdiagnose, et perspektiv som videreføres i forfatterens neste roman, 3000 Euro (2014, 3000 euro).

Hovedpersonen i romanen 3000 Euro, en bok som også stod på shortlist til Den tyske bokprisen, er Anton, tidligere lovende jusstudent, nå en av mange som har mistet fotfeste i samfunnet. Anton har en psykisk lidelse som gir seg utslag i maniske perioder, og i en slik periode satte han sin borgerlige tilværelse på spill, blant annet gjennom å si opp leiligheten sin uten å ha funnet noe nytt. Han bor på hospits mens han venter på å måtte stå til ansvar for sin gjeld, nemlig 3000 euro, i rettssystemet. Han møter Denise, kassadame i en billigkjede, alenemor til en datter, som sper på inntekten med å spille inn pornofilmer. Anton og Denise er begge outsidere, som en kort stund kommer hverandre nærmere, før Anton – etter at han har tapt saken mot Deutsche Bank – plutselig forsvinner, sannsynligvis ut av livet. 3000 Euro (summen er ikke tilfeldig valgt, men gjenspeiler den gjennomsnittlige bruttoinntekten i Tyskland) gir innblikk i hva som foregår i et menneske som er på vei utenfor stupet. Romanen viser den fortvilte kampen for å bevare egen verdighet, helt til det punktet hvor den eneste måten å beholde verdigheten på er å ikke lenger ville være en del av samfunnet. 3000 Euro er en kritisk samfunnsroman, en kjærlighetshistorie uten lykkelig slutt og samtidig en litterær framstilling av en psykisk lidelse.

Også Die Welt im Rücken (2016, Med verden i ryggen) gir innblikk i hvordan det er å leve med psykisk lidelse. Med Die Welt im Rücken skriver Melle, som er åpen om sin diagnose som bipolar (manisk-depressiv), en selvbiografisk tekst, en kronologisk framstilling av eget sykdomsforløp. Teksten starter med en prolog som viser hvordan Melle i dag omgås med sykdommen, for så å gå tilbake til de tre store utbruddene han har hatt hittil, i 1999, 2006 og 2010. En siste del, datert 2016, knytter an til prologen. Samtidig gir teksten innsikt i forfatterskapet, blant annet gjennom refleksjoner om i hvilken grad sykdommen beriker forfatterskapet eller om han overhodet hadde vært forfatter dersom han hadde vært frisk.

3000 Euro er bearbeidet for teater og ble uroppført på Theater Bremen i 2015. Die Welt im Rücken hadde premiere på Burgtheater i Wien i 2017.

Dramatikk

Melle har en omfattende dramatisk produksjon som blir oppført på store og velrennomerte scener i de tyskspråklige land, blant annet:

  • Vier Millionen Türen (Fire millioner dører) ble uroppført på Deutsches Theater i Berlin i 2004
  • Schmutzige Schöpfung – Making of Frankenstein (Skitten skapelse – Making of Frankenstein) i Jena i 2008
  • Aus euren Blicken bau ich mir ein Haus (Jeg bygger meg et hus av blikkene deres) i Wuppertal i 2013)
  • Partner (Partner) i Bremen i 2016
  • Ode (Ode) uroppført på Deutsches Theater i Berlin i 2019.

Teaterstykket Bilder von uns, uroppført på Theater Bonn, ble i 2016 invitert til den prestisjetunge tyske teaterfestivalen i byen Mühlheim (Mühlheimer Theatertage).

I 2018 ble stykket Unheimliches Tal / Uncanny Valley, som Melle skrev sammen med Stefan Kaegi fra Rimini Protokoll (et team av forfattere og regissører tilknyttet Staatsschauspiel i Dresden) uroppført på Münchner Kammerspiele, som regnes som en av de ypperste scenene i Tyskland.

Utmerkelser

Thomas Melle har mottatt flere utmerkelser for sitt arbeid, blant annet:

  • Franz-Hessel-prisen (2011)
  • Kunstprisen stiftet av byen Berlin (2015)
  • Litteraturprisen til delstaten Sachsen-Anhalt (2017)
  • Litteraturprisen stiftet av Bergen-Enkheim (2017, «Stadtschreiber von Bergen-Enkheim»)
  • Klopstock-prisene for nyere litteratur (2017)

Bibliografi (utvalg)

  • Raumforderung (2007)
  • Sickster (2011)
  • 300 Euro (2014)
  • Die Welt im Rücken (2016)

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg