Israelsk teater har sine røtter i fremveksten av et hebraisk teater i Vest-Europa og Russland, foruten at det også er en bakgrunn i jiddisch-kulturen som har en rik teaterhistorie både i Europa og Nord-Amerika. I Israel finnes det i dag også grupper og kompanier som spiller på jiddisch. Det moderne israelske teater har sin umiddelbare bakgrunn i hebraisk teaterutvikling i Sovjetunionen, med grunnleggelsen av Habimah-teateret i Moskva i 1918. Det representerte et vellykket forsøk på å gjenopplive hebraisk språk. I begynnelsen var det et eksperimenterende amatørteater, men etter hvert kom kjente russiske teaterfolk som K. Stanislavskij og J. Vakhtangov til å sette sitt preg på det, og sistnevntes oppsetting av S. Anskis Dybbuk (1922) betydde et kunstnerisk gjennombrudd i en reteatralisert stil.

I 1926 forlot kompaniet Russland for å turnere i Europa og USA, og i 1928 kom en håndfull av dets medlemmer til Palestina for å gjenetablere kompaniet der. Siden fikk det status av nasjonalteater i den nyopprettede staten Israel etter at det i 1935 hadde fått sin egen bygning. Ohel var et kompani som ble grunnlagt i Palestina 1925 av Moshe Halevi, med hebraisk som scenespråk. Det var organisert som en kulturkibbutz etter korporativistisk mønster. Det ble lagt ned i 1969, og en av de største suksessene hadde vært Jaroslav Haseks Den gode soldaten Švejk (1935). Cameri-teateret ble grunnlagt i 1944 med vest-europeisk orientering, og en av dets viktigste produksjoner var Moshe ShamirsHe Walked the Fields med premiere i 1948. Det var et stykke om konflikten i forbindelse med kulturmøtet mellom de opprinnelige jødiske settlerne og de nyankomne innvandrerne. Haifas stadsteater ble åpnet i 1961 under ledelse av Yosef Millo, og en av de viktigste produksjonene var BrechtsDen kaukasiske krittringen i 1962.

En av vår tids mest sentrale dramatikere i Israel har vært Yehousha Sobol med stykker somEn jødes sjel (1982), og Ghetto (1984), fremført ved Haifas stadsteater. Han har bygd mye på dokumentarisk materiale og har i utstrakt grad blitt spilt utenom Israel.

Israelske teaterfestivaler har bidratt til å gjøre internasjonale tendenser kjent i Israel, slik som Acre-festivalen. Gesher-teateret er en teatergruppe som ble startet av russiske immigranter. Gruppen har spilt et internasjonalt repertoar både på hebraisk og russisk. Det palestinske al-Casaba-teateret er det viktigste for de palestinske innbyggerne i området. Habimah-teateret gjestet Ibsen-festivalen i Oslo med en oppsetting av Ibsens Gjengangere på Nationaltheatret i 1996.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.