Israelsk teater har sine røtter i fremveksten av et hebraisk teater i Vest-Europa og Russland, foruten at det også er en bakgrunn i jiddisch-kulturen som har en rik teaterhistorie både i Europa og Nord-Amerika. I Israel finnes det i dag også grupper og kompanier som spiller på jiddisch. Det moderne israelske teater har sin umiddelbare bakgrunn i hebraisk teaterutvikling i Sovjetunionen, med grunnleggelsen av Habimah-teateret i Moskva i 1918. Det representerte et vellykket forsøk på å gjenopplive hebraisk språk. I begynnelsen var det et eksperimenterende amatørteater, men etter hvert kom kjente russiske teaterfolk som K. Stanislavskij og J. Vakhtangov til å sette sitt preg på det, og sistnevntes oppsetting av S. Anskis Dybbuk (1922) betydde et kunstnerisk gjennombrudd i en reteatralisert stil.

I 1926 forlot kompaniet Russland for å turnere i Europa og USA, og i 1928 kom en håndfull av dets medlemmer til Palestina for å gjenetablere kompaniet der. Siden fikk det status av nasjonalteater i den nyopprettede staten Israel etter at det i 1935 hadde fått sin egen bygning. Ohel var et kompani som ble grunnlagt i Palestina 1925 av Moshe Halevi, med hebraisk som scenespråk. Det var organisert som en kulturkibbutz etter korporativistisk mønster. Det ble lagt ned i 1969, og en av de største suksessene hadde vært Jaroslav Haseks Den gode soldaten Švejk (1935). Cameri-teateret ble grunnlagt i 1944 med vest-europeisk orientering, og en av dets viktigste produksjoner var Moshe ShamirsHe Walked the Fields med premiere i 1948. Det var et stykke om konflikten i forbindelse med kulturmøtet mellom de opprinnelige jødiske settlerne og de nyankomne innvandrerne. Haifas stadsteater ble åpnet i 1961 under ledelse av Yosef Millo, og en av de viktigste produksjonene var BrechtsDen kaukasiske krittringen i 1962.

En av vår tids mest sentrale dramatikere i Israel har vært Yehousha Sobol med stykker somEn jødes sjel (1982), og Ghetto (1984), fremført ved Haifas stadsteater. Han har bygd mye på dokumentarisk materiale og har i utstrakt grad blitt spilt utenom Israel.

Israelske teaterfestivaler har bidratt til å gjøre internasjonale tendenser kjent i Israel, slik som Acre-festivalen. Gesher-teateret er en teatergruppe som ble startet av russiske immigranter. Gruppen har spilt et internasjonalt repertoar både på hebraisk og russisk. Det palestinske al-Casaba-teateret er det viktigste for de palestinske innbyggerne i området. Habimah-teateret gjestet Ibsen-festivalen i Oslo med en oppsetting av Ibsens Gjengangere på Nationaltheatret i 1996.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.