Sannhets- og forsoningskommisjonen
Medlemmer av Sannhets- og forsoningskommisjonen ledet av Dagfinn Høybråten, som skal granske fornorskingspolitikk og urett begått overfor samer, kvener og norskfinner. Bak fra venstre: Liss-Ellen Ramstad, Håkon Hermanstrand, Ivar Bjørklund, Einar Niemi, Ketil Zachariassen, Per Oskar Kjølaas, Liv Inger Somby og Anna-Kaisa Raisanen. Foran fra venstre: Aslak Syse, Anne Kalstad Mikkelsen, Anne Julie Semb, Dagfinn Høybråten, Pia Lane, Marit Myrvol og Cathrine Baglo. Oslo. 21.11.2019.
Sannhets- og forsoningskommisjonen
Av /NTB scanpix.
Samiske barn på internatskole
På 1900-tallet ble norske samer utsatt for en fornorskingspolitikk der målet var assimilering. Bildet viser samiske barn på internatskole for flyttsame-barn i Karasjok, 1950. Undervisningen foregikk på norsk.
Av /NTB scanpix.

Sannhets- og forsoningskommisjonen var en kommisjon opprettet av Stortinget i juni 2018 for å granske fornorskingspolitikk og urett overfor samer og kvener/norskfinner. Senere inkluderte kommisjonen også skogfinner i sitt mandat.

Faktaboks

Også kjent som

Kommisjonen for å granske fornorskingspolitikk og urett overfor samer, kvener og norskfinner

Kommisjonen var ledet av tidligere statsråd Dagfinn Høybråten og leverte sin rapport til Stortinget i juni 2023. Rapporten gir en omfattende historisk framstilling av "norske myndigheters politikk og virksomhet overfor samer og kvener/norskfinner både lokalt, regionalt og nasjonalt", og gjør dette delvis gjennom 760 personlige historier formidlet gjennom møter kommisjonen har hatt, eller gjennom intervjuer og skriftlige beretninger.

Historiske røtter

Kommisjonen beskriver kontakten mellom norske myndigheter og de samiske og kvenske samfunnene helt tilbake til rikssamlingens tid i 872. Gjennom store deler av tiden siden dette har myndighetene forsøkt med ulike tiltak å drive en fornorsking av den samiske, kvenske og skogfinske befolkningen. Disse gruppene skulle altså innlemmes i norsk samfunn, kultur og språk, på bekostning av deres egen kultur. Denne fornorskingspolitikken hadde på slutten av 1800–tallet utviklet seg til en helhetlig politikk for assimilering av disse gruppene i det norske samfunnet.

Fornorskingspolitikken strakk seg fra bruk av norsk i all undervisning overfor samer, kvener og skogfinner, til jordkjøploven som bestemte at kjøp av jord var forbeholdt nordmenn. Et viktig tiltak i skolen var opprettelsen av statlige internater hvor norske, samiske, kvenske elever skulle samles og gi myndighetene større kontroll over fornorskingen.

Konsekvenser og tiltak

Kommisjonen konkluderer med at: "Fornorskingspolitikken fikk alvorlige konsekvenser for samer, kvener og skogfinner. Nedvurderingen av samisk, kvensk og skogfinsk språk og kultur førte til språk- og kulturtap og også kunnskapsløshet om gruppene i befolkningen."

Kommisjonen forelår en rekke tiltak for å videreføre en forsoningsprosess mellom samer, kvener, skogfinner og nordmenn. Flere av tiltakene dreier seg om "kunnskapsheving, styrking av samiske språk og kvensk, samt språkkompetanse, styrking av kultur og kulturkompetanse, konfliktløsning og implementering av regelverk."

Sannhetskommisjoner har ofte vært brukt internasjonalt i forbindelse med avslutninger av konflikter, slik som etter borgerkrigene i Colombia og Liberia. I Norge er det få eksempler på slike kommisjoner, selv om både Lund-kommisjonen fra 1996 og tater-/romaniutvalgets rapport fra 2015 er blitt kalt sannhetskommisjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg