Ragnar Grimsrud var en norsk keramiker. Som designer for Graveren og Egersund formgav han ting i funksjonalismens stiluttrykk. For Figgjo Fajanse tegnet han flere designklassikere. Best kjent er 3500-serien som er blitt allemannseie.

Grimsrud fikk tidlig oppmerksomhet for arbeidene fra eget verksted ved Minnesund (1925–1928). I 1928 deltok han med egen stand på Landsutstillingen i Bergen. I Svenska Slöjdföreningens Tidskrift ble han omtalt som «den bästa av fajanskonstnärerna».

I 1928 ble Ragnar Grimsruds verksted rammet av brann. Passende var Graverens Teglverk på jakt etter ny kunstnerisk leder. For Grimsrud var det en gyllen mulighet å drive med faget, samtidig som han var sikret en stabil inntekt.

Den første tiden på Graveren gjenopptok Ragnar Grimsrud enkelte modeller som han brukt på det egne verkstedet, deriblant en kanne med kraftig utformet helletut og en rund hank som kontrasterte godt til korpus.

De tidligste arbeidene var i nyklassisistisk stil og refererte til østerrikske Wiener Werkstätte. Ellers ser man snart en forenkling i repertoaret. Sylindre, kjegler og kuleformer var typiske for Grimsrud og hans geometriske fascinasjon under funksjonalismen i 1930-årene. Dekoren var derimot mer beslektet med tysk mellomkrigskeramikk.

I perioden fra 1933 til 1934 arbeidet både Ragnar Grimsrud og kona Elsa Grimsrud for Egersunds Fayancefabrik. Der møttes han av en mer komplisert bedriftskultur enn på Graveren, da flere personer var involverte beslutningstagere i produksjonsprosessen.

Grimsruds høydepunkt fra Egersund-perioden var kaffe- og testellet i ̧«Åsa»-serviset. Det følger nærmest et funksjonalistisk program, på lik linje som svenske Wilhelm Kåges Praktika-servise for Gustavsberg. Hankene og helletutene til «Åsa» var nennsomt modellert og tilpasset praktisk bruk. De store, glatte flatene var godt egnet for dekor. Disse ble i hovedsak tegnet av Anker Olsen.

I 1934 vendte Grimsrud og kona tilbake til Graveren. I et intervju i Bonytt uttalte han att det var «mer tilfredstillende å arbeide med den gode, hjemlige blåleira fremfor steintøyets fremmede, hvite og litt døde masse.»

I løpet av en kort periode gikk Grimsrud til stillingen som leder for keramikkavdelingen. Fra det tidspunktet la han særlig vekt på de keramiske virkemidlene og produksjonsprosessen.

Et stort øyeblikk for Ragnar Grimsrud og Graveren var deltakelsen på Verdensutstillingen i Paris i 1937, der han ble innkjøpt av Musée National de Ceramique Sévres.

I mars 1946 ble Ragnar Grimsrud disponent og daglig leder ved Figgjo Kraftselskap, som var i gang med å etablere produksjon av flintgods. Til å begynne med arbeidet han med å tegne nye fabrikkbygninger, og først i 1947 startet produksjonen. I 1949 byttet bedriften navn til Figgjo Fajanse.

I løpet av noen år profesjonaliserte Grimsrud bedriften. Han tegnet en rekke serviser som ble populære i det brede lag. I 1951 lanserte Figgjo hans servise «Grete». Det ble først lansert som frokostservise. Den eneste dekoren var et svakt relieff langs kantene. Tre år senere ble serviset «Sissel» lansert, oppkalt etter Grimsruds eldste datter. Serviset var for øvrig en videreutvikling av Grete. Frokost- og middagsserviset «Benta» som kom på markedet i 1958, er oppkalt etter hans yngste datter. Det kom i fargene blått, grått og grågrønt.

Av stor betydning var Ragnar Grimsruds storhusholdningsservise «3500» fra 1962. Serviset var brukervennlig og lett å stable. På kort tid ble 3500-serien en salgssuksess, og enkelte av servisedelene produseres fortsatt av Figgjo, men nå som den modifiserte «35-serien».

Serviset «Færder» er et annet av Grimsruds velkjente serviser. Det er utført i et kraftig gods, og har en mer uformell karakter. Det ble i stor grad produsert med Turi Gramstad Olivers velkjente fiskedekor «Clupea». Ragnar Grimsruds siste servise før han gikk av med pensjon i desember 1972 var «Pompeii», som ble produsert i det ildfaste godset «Cordieritt».

Grimsrud er representert i kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen, Trondheim og Helsingfors, samt i Sèvres-museet i Paris, Frankrike.

  • Stranger, Ivar. Keramikeren Ragnar Grimsrud. Rogaland Kunstnersenter. Stavanger, 1991.
  • Smedvig, Hjørdis. Alltid Sissel til frokost: Formgiveren Ragnar Grimsrud minnes i Rogaland Kunstnersenter. Stavanger Aftenblad, 23/10-1991. Stavanger, 1991.
  • Molaug, Ingvar. Ragnar Grimsrud har tatt avskjed. Stavanger Aftenblad, 30/12-1972. Stavanger, 1972.
  • Linder, Mats. Ragnar Grimsrud – i takt med samtiden. Samler & Antikkbørsen. Drammen, 2017.
  • Linder, Mats. 3500-serien – Norske Designklassikere. Samler & Antikkbørsen. Drammen, 2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.