Pearl S. Buck, amerikansk forfatter, født i West Virginia, oppvokst i Kina, hvor foreldrene var misjonærer. Hun giftet seg også med en misjonær, professor J. L. Buck, og delte hans arbeid i en rekke år. På denne måten fikk hun en sjelden innsikt i kinesiske forhold. I 1932 rettet hun en ganske skarp kritikk mot den presbyterianske misjonen i Kina og mot forskjellige religiøse dogmer, noe som førte til brudd med misjonen og oppløsning av ekteskapet. Da hun debuterte i 1930 med romanen East Wind, West Wind, var det fra Kina hun hentet sitt stoff. Sitt store gjennombrudd fikk hun med romanen The Good Earth (1931; filmatisert 1937, norsk overs. Den gode jord, 1932). I tilknytning til den kom Sons (1932, norsk overs. Sønner, 1933) og A House Divided (1935, norsk overs. Veiene skilles, s.å.). Trilogien skildrer en kinesisk familie gjennom tre generasjoner, frem til den nasjonale revolusjonstiden, og gir et innblikk i kinesiske samfunnsforhold, dagligliv og mentalitet.

I novellesamlingen Today and Forever (1941) er kinesernes nasjonale samling ledemotivet. The Mother (1934, norsk overs. Moren, 1934) er et æresminne over forfatterens mor. I Fighting Angel (1937, norsk overs. Den gode strid, s.å.) gir hun et vakkert bilde av sin fars livsverk. I romanen Other Gods (1940, norsk overs. Fremmede guder, 1941) er handlingen lagt til Amerika. Dragon Seed (1942) og The Promise (1943) skildrer Kina i den annen verdenskrig, og Pavilion of Women (1946, norsk overs. Kvinnepaviljongen, 1948) foregår også i Kina. Buck var meget produktiv og gav ut bøker nesten årlig helt til sin død. My Several Worlds (1954, norsk overs. To verdener, 1955) er en selvbiografi. Posthumt utkom diktsamlingen Words of Love (1974). Hun ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1938, og holdt da sin forelesning over utviklingen av den kinesiske roman (The Chinese Novel; Nobel Lecture 1938, norsk overs. 1939).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.