Merete Bergersen er en norsk danser, koreograf og pedagog. Hun fulgte Rita Toris danseundervisning og en 2-årig danseutdannelse ved Jorunn Kirkenærs Ballettinstitutt 1966–68. Senere tok hun mellomfag både i dansekunnskap ved NTNU i 1997 og i teatervitenskap UIO i 2001.

Bergersen var med å starte Høvik Ballett i 1969, og jobbet der til 1989 da kompaniet ble oppløst. Høvik Balletts første leder, Miriam Skjørten, fikk en avgjørende innflytelse på Bergersens forståelse og tilnærming til dans som kunstart. Møtet med koreografer, kompanier og pedagoger under et opphold på American Dance Festival i 1975, var også viktig.

Musikk er en grunnleggende faktor i alle Bergersens koreografier. Hennes kunstnerskap kjennetegnes ved en blanding av ulike stilarter og former for dans samt en sjangeroverskridende tilnærming til og arbeid med andre kunstarter som maleri, skulptur, poesi og musikk i alle sjangre.

Bergersens kunstneriske produksjon består av ca. 60 verk hvorav de mest sentrale er:

  • ”Avgrundens Brønd”,  komponist Bent Lorentzen, bestillingsverk Nordiske Musikkdager, 1972. Fjernsynsversjon for NRK, 1974.
  • ”Hvitt på hvitt”, bestillingsverk for Henie Onstad Kunstsenter med Jan Erik Vold og Jan Garbarek Trio, 1978.
  • ”Risj, Rasj og Ramona”, forestilling for psykisk utviklingshemmede barn. Komponist Rolf Wallin, 1979. Fjernsynsversjon, 1985.
  • ”Underveis til en virkelighet”, Operaens Ballettverksted, 1979.
  • ”Apple Piece”, samarbeid med komponist Rolf Wallin, 1984.
  • ”Imagi”, bestillingsverk for Sandvika Storband og Terje Rypdal, 1984
  • ”Take off fra Casablanca”, bestillingsverk for Trondheim Symfoniorkester, 1985.
  • ”Boks for boks”, Høvik Balletts ”40-årsjubileum” med Jon Christensen, 2009.

Siden 2002 har Bergersen arbeidet med dans i forbindelse med psykisk helse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.