Landet har 24 dagsaviser, hvorav 9 utkommer i Lima, størst er den konservative El Comercio (opplag 2006: 150 000). På de neste plassene følger Gestión (130 000) og Expreso og Ojo, begge med et opplag på ca. 100 000. Pressen i Peru ble nasjonalisert i 1974, men kom igjen på private hender i 1980. I 1993 ble den igjen underlagt restriksjoner, da en ny grunnlov pålegger journalister å oppgi kildene sine. Den langvarige kampen mellom hæren og geriljaen har ført til at også at landets journalistkorps er blitt rammet.

Landet har et stort antall radio- og TV-stasjoner. I 1999 var antallet 1425 radiostasjoner og 105 TV-stasjoner. En av radiostasjonene, Radio Nacional del Perú, grunnlagt 1937, er statlig. Også en av TV-stasjonene er statlig, det er Radio Televisíon Peruana (Canal 7), som hovedsakelig er innrettet på utdannelse og kulturstoff.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.