Kvalitetsledelse er en industriell ledelsesform som skal føre virksomheten mot total kvalitet.

Total kvalitet beskriver en tilstand som er nødvendig for å skape den «ideelle» bedriften som har full kontroll med sine tekniske, administrative, kreative og sosiale prosesser. Bedriften er karakterisert ved at det foregår et kontinuerlig arbeid for å forbedre prosesser og produkter.

Kvalitetstrappen

Kvalitetstrappen

Kvalitetstrappens fire trinn (etter Rolstadås, Andersen, Schjølberg: Produksjons- og driftsteknikk, 1999).

Kvalitetstrappen
Lisens: CC BY SA 3.0

Kvalitetsfeltet har vært i utvikling gjennom hele det 20. århundre. Det har vært en klar tendens i retning av at kvalitetstankegangen har blitt stadig mer omfattende. Denne utviklingen illustreres ved en kvalitetstrapp med fire trinn:

  1. Kvalitetskontroll
  2. Kvalitetssikring
  3. Kvalitetsledelse
  4. Total kvalitetsledelse (TKL)

Kvalitetskontroll innebærer etterkontroll og omfatter en rekke teknikker for dette. Kvalitetssikring er i større grad forebyggende og går et trinn videre med organisasjonsmessig integrering og legger vekt på tillit, forebyggende arbeid, produktansvar og liknende. Både kvalitetskontroll og kvalitetssikring sikter mot tilfredsstillelse av spesifikasjoner og krav. Kvalitetsledelse går enda videre og sikter i tillegg mot å tilfredsstille kundens behov. Mennesker, motivasjon, forbedring og revisjon blir da viktige stikkord. Total kvalitetsledelse utvider dette til å omfatte all virksomhet i bedriften og vektlegger også bedriftens behov i tillegg til kundens behov. Målstyring, integrasjon og evaluering blir da viktige emner.

Demingsirkelen

Demingsirkelen

Demingsirkelen benyttes som et hjelpemiddel for kontinuerlig kvalitetsforbedring. Sirkelen gjennomløpes i flere iterasjoner.

Demingsirkelen
Lisens: CC BY SA 3.0

Kvalitetsledelse skal hjelpe bedrifter med kontinuerlig forbedring. Demingsirkelen ble utviklet som et hjelpemiddel for dette. Sirkelen har fire kvadranter:

  • Planlegg – identifiser prosessens problemer og planlegg hvordan de kan korrigeres
  • Utfør – gjennomfør eksperimentelle korrektive tiltak
  • Vurder – sjekk at tiltakene gir de ønskede resultatene
  • Iverksett – Modifiser prosessen og ta i bruk den reviderte prosessen

Kontinuerlig vandring rundt i sirkelen skal gi en kontinuerlig forbedring av den aktuelle prosessen.

Kvalitetsstandarder

Det er utviklet en internasjonal standardserie for kvalitetssystemer som også er utgitt som norsk standard (NS-EN ISO 9000). ISO 9000 inneholder en avklaring av forskjeller og innbyrdes forhold mellom de vanligste kvalitetsbegrepene. ISO 9001-9003 inneholder krav til ulike kvalitetssystemer. ISO 9004 gir allmenne retningslinjer for kvalitetssystem.

Kvalitetspriser

Det finnes en rekke kvalitetspriser. De to mest kjente er:

  • Malcolm Baldrige National Quality Awards som er den høyeste nasjonale kvalitetsutmerkelsen i USA. Den vurderer fem nøkkelområder: produkter og prosesser, kunder, arbeidskraft, ledelse samt finans og markeder.
  • Deming Prize som utdeles årlig av Union of Japanese Scientists and Engineers i Japan til bedrifter som har implementert total kvalitetsledelse.

Historisk tilbakeblikk

Frederick W. Taylors prinsipper for vitenskapelig ledelse skapte sammen med Henry Fords masseproduksjonsopplegg et behov for systematisk kvalitetskontroll på begynnelsen av det 20. århundre. Et svar på problemet ble statistisk prosesskontroll. Pioneren på dette var Walter A. Shewart (1891 – 1967) som var en amerikansk fysiker, ingeniør og statistiker. Han var ansatt ved Bell Laboratories da han i 1924 lanserte sine kontrolldiagrammer.

W. Edwards Deming (1900 – 1983) var en amerikansk statistiker som i 1927 ble introdusert for Shewart og ble meget fasinert over hans prinsipper for statistisk prosesskontroll.

Deming ble etter hvert involvert i den japanske folketellingen i 1951 på oppdrag fra USA som okkupasjonsmakt i Japan. Her kom han i kontakt med Union of Japanese Scientists and Engineers som var opptatt av Shewarts prinsipper for statistisk kvalitetskontroll. Gjennom denne organisasjonen har Deming lært opp hundrevis av ingeniører og ledere i kvalitetstenkning og bruk av statistiske metoder. Dette var starten til at japansk industri begynte å fokusere på kvalitet, noe som senere skulle vise seg å bli et avgjørende konkurransefortrinn overfor amerikansk og europeisk industri. Deming er også kjent for Demingsirkelen som er en kontrollsløyfe fremstilt som en sirkel. Han har også gitt navn til den japanske kvalitetsprisen (Deming Prize).

I USA ble særlig J.M. Juran (1904 – 2008) kjent for sitt arbeid med kvalitetskontroll. Han begynte som kvalitetsingeniør hos Western Electrics Hawtorene Works på slutten av 1920-tallet. I 1937 flyttet han til Western Electrics hovedkvarter i New York som «Chief Industrial Engineer». Juran var opptatt av at kvalitet var et lederansvar og fokuserte sterkt på den menneskelige siden av kvalitetstenkning. Han ble etter hvert konsulent og grunnla i 1979 Juran Institute.

Juran publiserte i 1951 Quality Control Handbook. Denne vakte interesse hos Union of Japanese Scientists and Engineers i Japan som inviterte ham til Japan for opplæring av industriledere.

Deming og Juran arbeidet uavhengig av hverandre i Japan, men utfylte hverandre ved at Deming fokuserte på kontrollaspektet mens Juran så på ledelsesaspektet. Deres innsats førte Japan til å bli en internasjonalt ledende nasjon på kvalitet.

Japans industrielle suksess med kvalitetsledelse ledet til at verdensomspennende interesse og begreper som total kvalitet og total kvalitetsledelse dukket opp på den industrielle agendaen på 1980-tallet. Den europeiske kvalitetsforeningen (EFQM – European Foundation for Quality Management) ble stiftet i 1989. Den har utgitt EFQM excellence model som er et organisatorisk rammeverk som skal hjelpe bedrifter til å bedre sin konkurransekraft.

I Norge har særlig professor Asbjørn Aune (1937 – 2019) bidratt til utvikling av fagområdet blant annet gjennom sin bok om kvalitetsstyrte bedrifter fra 1993 og en rekke andre publikasjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Aune, A. (1996). Kvalitetsstyrte bedrifter, 2. utgave. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
  • Lereim, J. (2013). Kvalitetsledelse i prosjekter. Oslo: Akademika.
  • Rolstadås, A., Andersen, B., Schjølberg, P. (1999). Produksjons- og driftsteknikk. Trondheim: Tapir forlag.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg