Hans Dedekam var en norsk kunsthistoriker og museumsmann. I 1900 ble han assistent og bibliotekar ved Kunstindustrimuseet i Oslo, i 1909 direktør for Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og i 1919 for Kunstindustrimuseet i Oslo. Dedekam publiserte i årbøker og tidsskrifter arbeider om Kinesisk porcellæn i Christiania kunstindustrimuseum (1904–1905), Glasmaleriets æsthetik og historie (1908), Nordiske kniplinger (1911) og flere andre.
I bokform kom Om museumsordning (1904), plansjeverket Hvitsøm paa Nordmøre (1914), Gotik og geometriske systemer (1916; et innlegg i striden om Nidarosdomens restaurering), Baldisholtæppet (1918), Gammel trøndersk pottemakerkunst og Kunstindustrimuseet i Oslo i femti år (begge 1926). Behandlingen av tekstilene til den store publikasjon om Osebergfunnet nådde han bare å gjøre forstudier til.
Sammen med Johan Anker tok Dedekam initiativet til å erverve Vigelands fontene for Oslo i 1906, og i 1912 la han frem en storslått plan til et sentralmuseum for kunst og kulturhistorie i Trondheim.
Kommentarer (3)
skrev Mats Linder
svarte Guro Djupvik
svarte Mats Linder
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.