Hans Dedekam var en norsk kunsthistoriker og museumsmann. I 1900 ble han assistent og bibliotekar ved Kunstindustrimuseet i Oslo, i 1909 direktør for Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og i 1919 for Kunstindustrimuseet i Oslo. Dedekam publiserte i årbøker og tidsskrifter arbeider om Kinesisk porcellæn i Christiania kunstindustrimuseum (1904–1905), Glasmaleriets æsthetik og historie (1908), Nordiske kniplinger (1911) og flere andre.
I bokform kom Om museumsordning (1904), plansjeverket Hvitsøm paa Nordmøre (1914), Gotik og geometriske systemer (1916; et innlegg i striden om Nidarosdomens restaurering), Baldisholtæppet (1918), Gammel trøndersk pottemakerkunst og Kunstindustrimuseet i Oslo i femti år (begge 1926). Behandlingen av tekstilene til den store publikasjon om Osebergfunnet nådde han bare å gjøre forstudier til.
Sammen med Johan Anker tok Dedekam initiativet til å erverve Vigelands fontene for Oslo i 1906, og i 1912 la han frem en storslått plan til et sentralmuseum for kunst og kulturhistorie i Trondheim.
Kommentarer (3)
skrev Mats Linder
svarte Guro Djupvik
svarte Mats Linder
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.