Baldisholteppet, billedteppe, C-14-datert til perioden 1040–1190, det eneste eksempelet på billedvev i gobelinteknikk som er bevart i Norden fra middelalderen og et av de få med romansk karakter som er bevart i Europa. Teppet har fått navn etter Baldishol kirke, Nes, Hedmark, hvor det ble funnet da kirken ble revet i 1879.

Teppet, som befinner seg i Kunstindustrimuseet i Oslo, har renning av ullgarn, innslag av ullgarn og noe lingarn. Figurene er vevd liggende, og der to fargeflater møtes vertikalt, skjer sammenbindingen ved hakking som i senere norsk billedveving. Motivet, en skjegget mann i lang, oppsplittet kjortel ved siden av et tre med fugler, og en rytter i rustning, er etter alt å dømme månedsbilder for april og mai. Figurene er plassert under hver sin flattrykte rundbue som har forvanskete månedsnavn og bæres av søyler. En palmettranke danner teppets nedre avslutning, en løpende-hund-bord den øvre. Sårkanter langs begge kortsidene tyder på at teppet, som nå er 118 cm høyt og 203 cm bredt, kan ha inneholdt flere månedsfremstillinger og det er rimelig å tenke seg det som del av en serie med fremstilling av alle de 12 månedene.

Teppet har motivmessige og stilistiske paralleller i europeisk, særlig fransk og engelsk kunst, men også likhetspunkter med norsk middelalderkunst. Det kan være vevd i et mindre sentralt, europeisk verksted, men provinsielle trekk underbygger teorien om at det er vevd i Norge.

Se også billedvev.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.