Baldisholteppet, billedteppe, C-14-datert til perioden 1040–1190, det eneste eksempelet på billedvev i gobelinteknikk som er bevart i Norden fra middelalderen og et av de få med romansk karakter som er bevart i Europa. Teppet har fått navn etter Baldishol kirke, Nes, Hedmark, hvor det ble funnet da kirken ble revet i 1879.

Teppet, som befinner seg i Kunstindustrimuseet i Oslo, har renning av ullgarn, innslag av ullgarn og noe lingarn. Figurene er vevd liggende, og der to fargeflater møtes vertikalt, skjer sammenbindingen ved hakking som i senere norsk billedveving. Motivet, en skjegget mann i lang, oppsplittet kjortel ved siden av et tre med fugler, og en rytter i rustning, er etter alt å dømme månedsbilder for april og mai. Figurene er plassert under hver sin flattrykte rundbue som har forvanskete månedsnavn og bæres av søyler. En palmettranke danner teppets nedre avslutning, en løpende-hund-bord den øvre. Sårkanter langs begge kortsidene tyder på at teppet, som nå er 118 cm høyt og 203 cm bredt, kan ha inneholdt flere månedsfremstillinger og det er rimelig å tenke seg det som del av en serie med fremstilling av alle de 12 månedene.

Teppet har motivmessige og stilistiske paralleller i europeisk, særlig fransk og engelsk kunst, men også likhetspunkter med norsk middelalderkunst. Det kan være vevd i et mindre sentralt, europeisk verksted, men provinsielle trekk underbygger teorien om at det er vevd i Norge.

Se også billedvev.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.