Boeing F/A-18 Hornet er et amerikansk tomotors multirolle jagerfly og angrepsfly for bruk fra hangarskip.

F/A-18 er konstruert for å lett kunne skifte rolle mellom jagerfly og angrepsfly, og kan og brukes for fotorekognosering eller til mottiltak mot elektronisk krigføring. Det ble opprinnelig utviklet og produsert av McDonnell Douglas Corporation, og var basert på Northrop YF-17 som ble evaluert for samme kontrakt som F-16. F/A-18 fløy første gang 18. november 1978, og var operativt i den amerikanske marinen fra 1983. Hornet har og blitt tatt i bruk av flyvåpnene i Australia, Canada, Finland, Kuwait, Malaysia, Spania og Sveits.

Hovedvarianter av F/A-18 Hornet er:

  • F/A-18A – enseters kampfly.
  • F/A-18B – toseters treningsvariant av F/A-18A.
  • F/A-18C – levert fra juni 1987, utstyrt med oppgradert avionikk og våpensystemer.
  • F/A-18D – toseters variant av F/A-18C, brukes som angrepsfly, til taktisk kontroll og rekognosering.

Boeing F/A-18E Super Hornet, som fløy første gang i november 1995, er en omfattende videreutvikling av F/A-18 Hornet.

F/A-18 Hornet er utstyrt med to General Electric F404 turbofanmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 78,73 kN med etterbrennere (71,17 kN i fly bygget frem til 1992), og er utrustet med en M61 Vulcan 20 mm maskinkanon i nesen. Flyet kan bære et stort utvalg av missiler, bomber, raketter og annet utstyr på festemaster under vingene og skroget.

Spesifikasjoner for F/A-18C Hornet
Vingespenn 11,43 m
Lengde 17,07 m
Maksimal startvekt 25 401 kg
Topphastighet  1915 km/t

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.