Faktaboks

Hans Zimmer

Hans Florian Zimmer

Født
12. september 1957, Frankfurt am Main, Tyskland

Hans Zimmer av yausser. Tilgjengelig under CC BY-2.0.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Hans Zimmer er en tysk filmkomponist og musikkprodusent. Han har skrevet musikk til over hundre filmer og er å regne som en av de mest innflytelsesrike filmkomponister i Hollywood gjennom de siste 30 årene. Blant hans mest kjente filmpartiturer er Rain Man (1988), Løvenes konge (The Lion King, 1994), Livets lyse side (As Good as It Gets, 1997), Den tynne røde linjen (The Thin Red Line, 1998), Gladiator (2000), The Dark Knight (2008), Inception (2010) og Interstellar (2014).

Zimmers produksjon spenner over en rekke ulike filmsjangere, fra drama til animasjon, og han er kjent som en av de første filmkomponister til å kombinere synthesizere og andre elektroniske instrumenter med tradisjonelle orkesterarrangementer.

Zimmer er sjef for filmusikkavdelingen til DreamWorks Pictures og grunnlegger av produksjonsselskapet og filmmusikkollektivet Remote Control Productions (tidligere Media Ventures). Gjennom sitt eget selskap har Zimmer samarbeidet med og fungert som mentor for yngre film- og dataspillkomponister som Mark Mancina‚ John PowellHarry Gregson-Williams‚ Nick Glennie-Smith, Klaus Badelt og norske Thomas Bergersen.

Oppvekst og tidlig karriere

Zimmer ble født i Frankfurt am Main, Tyskland, og bodde som barn i byen Königstein i Taunus-området. Han begynte tidlig å spille piano, men gikk kun i lære i en kort periode da han ikke fant seg til rette innenfor de disiplinære rammene i undervisningen.

I tenårene flyttet Zimmer til London, hvor han etter hvert startet sin karriere som musiker og komponist av reklamevignetter. Han spilte keyboard og synthesizer for flere pop- og nyveivgrupper, deriblant The Buggles, Ultravox og Krisma, og han var delaktig i produksjonen av The Buggles’ hit Video Killed the Radio Star. I 1980 dannet han bandet Helden sammen med daværende trommeslager i Ultravox, Warren Cann.

På 1980-tallet ble Zimmer introdusert for filmmusikken gjennom et partnerskap med den britiske filmkomponisten Stanley Myers. Sammen etablerte de det London-baserte musikkstudioet Lillie Yard Studios og skrev musikk til flere filmer, deriblant Moonlighting (1982), Insignificance (1985) og My Beautiful Laundrette (1985). Zimmer hevdet seg også i denne perioden som selvstendig komponist med musikk til filmer som Terminal Exposure (1987) og det kritikerroste anti-apartheiddramaet A World Apart (1988).

I løpet av årene i London spesialiserte Zimmer seg på å forene tradisjonell orkesterbasert filmmusikk med bruk av synthesizere og annen moderne musikkteknologi i et stiluttrykk ofte betegnet som «power anthem». Denne kombinasjonen av tradisjonell og moderne estetikk har siden hatt svært stor innflytelse på musikken til både film, TV, reklame og dataspill.

Gjennombrudd og senere karriere

I 1988 fikk Zimmer sitt definitive gjennombrudd med musikken til filmen Rain Man. Den ble belønnet med Oscar for beste film og en Oscar-nominasjon for beste originale filmmusikk, noe som markerte et vendepunkt i Zimmers karriere. Året etter skrev han musikken til nok en Oscar-vinner: På tur med Miss Daisy (Driving Miss Daisy), med Morgan Freeman og Jessica Tandy i hovedrollene.

I 1994 befestet Zimmer for alvor sin posisjon som en av Hollywoods ledende filmkomponister med musikken til den animerte Disney-filmen Løvenes konge (The Lion King). I tillegg til en Oscar for beste originale filmmusikk vant Zimmer både en Golden Globe, en Tony og to Grammy-priser for sitt arbeid med filmen. Lydsporet til Løvenes Konge har til dags dato (2020) solgt i over 15 millioner eksemplarer, godt hjulpet av filmens sanger, komponert av Elton John. I 2019 utkom en CGI-animert nyinnspilling av filmen, også denne med musikk av Zimmer.

Musikken til Rødt hav (Crimson Tide) (1995) regnes av mange som et annet av Zimmers viktigste bidrag til Hollywood, og som en fullbyrdelse av den musikalske stilen han hadde jobbet med siden begynnelsen av sin filmmusikalske karriere. Det Grammy-prisbelønte hovedtemaet i filmen er et typisk «power anthem», med et mektig, orkestralt arrangement preget av synthesizere, trommemaskiner og sampling.

Gjennom hele 2000-tallet har Zimmer og hans samarbeidspartnere i Remote Control Productions stått for musikken til en rekke av Hollywoods største kommersielle suksesser. Filmer som Black Hawk Down (2001), Den siste samurai (The Last Samurai, 2003), Batman Begins (2005), Da Vinci-koden (The Da Vinci Code, 2006), Sherlock Holmes (2009), Man of Steel (2013), Dunkirk (2017) og flere av filmene i Disneys Pirates of the Caribbean-serie er noen av disse. Også kritikerfavoritter som Frost/Nixon (2008), 12 Years A Slave (2013), Hidden Figures (2016) og Blade Runner 2049 (2017) er blant titlene med musikk av Zimmer og hans team.

I samme periode har Zimmer bidratt med musikk til de populære naturvitenskapelige TV-seriene Through the Wormhole (2010–2017), Planeten Vår II (Planet Earth II, 2016) og Den blå planeten II (Blue Planet II, 2017). Han har dessuten levert åpningsvignetter til dramaseriene The Pacific (2010), The Crown (2016) og Genius (2017).

Priser og utmerkelser

I alt har Zimmer 11 Oscar-nominasjoner bak seg, og hans øvrige utmerkelser inkluderer blant annet to Golden Globe-priser, fire Grammy-priser og Lifetime Achievement-priser fra både National Board of Review of Motion Pictures og ASCAP.

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg