Hans Zimmer av yausser. Tilgjengelig under CC BY-2.0.

yausser. Begrenset gjenbruk

Hans Zimmer er en tysk filmkomponist og musikkprodusent. Han har skrevet musikk til over hundre filmer og er å regne som en av de mest innflytelsesrike filmkomponister i Hollywood gjennom de siste 30 årene. Blant hans mest kjente filmpartiturer er Rain Man (1988), Løvenes konge (The Lion King, 1994), Livets lyse side (As Good as It Gets, 1997), Den tynne røde linjen (The Thin Red Line, 1998), Gladiator (2000), The Dark Knight (2008), Sherlock Holmes (2009) og Inception (2010).

Zimmers produksjon spenner over en rekke ulike filmsjangere, fra drama til animasjon, og han er kjent som en av de første filmkomponister til å kombinere synthesizere og andre elektroniske instrumenter med tradisjonelle orkesterarrangementer.

Zimmer er sjef for filmusikkavdelingen til DreamWorks Pictures og grunnlegger av produksjonsselskapet og filmmusikkollektivet Remote Control Productions (tidligere Media Ventures). Gjennom sitt eget selskap har Zimmer samarbeidet med og fungert som mentor for yngre film- og dataspillkomponister som Mark Mancina‚ John PowellHarry Gregson-Williams‚ Nick Glennie-Smith, Klaus Badelt og norske Thomas Bergersen.

Zimmer ble født i Frankfurt am Main, Tyskland, og bodde som barn i byen Königstein i Taunus-området. Han begynte tidlig å spille piano, men gikk kun i lære i en kort periode da han ikke fant seg til rette innenfor de disiplinære rammene i undervisningen.

I tenårene flyttet Zimmer til London, hvor han etter hvert startet sin karriere som musiker og komponist av reklamevignetter. Han spilte keyboard og synthesizer for flere pop- og nyveivgrupper, deriblant The Buggles, Ultravox og Krisma, og han var delaktig i produksjonen av The Buggles’ hit Video Killed the Radio Star. I 1980 dannet han bandet Helden sammen med daværende trommeslager i Ultravox, Warren Cann.

På 1980-tallet ble Zimmer introdusert for filmmusikken gjennom et partnerskap med den britiske filmkomponisten Stanley Myers. Sammen etablerte de det London-baserte musikkstudioet Lillie Yard Studios og skrev musikk til flere filmer, deriblant Moonlighting (1982), Insignificance (1985) og My Beautiful Laundrette (1985). Zimmer hevdet seg også i denne perioden som selvstendig komponist med musikk til filmer som Terminal Exposure (1987) og det kritikerroste anti-apartheiddramaet A World Apart (1988).

I løpet av årene i London spesialiserte Zimmer seg på å forene tradisjonell orkesterbasert filmmusikk med bruk av synthesizere og annen moderne musikkteknologi i et stiluttrykk ofte betegnet som «power anthem». Denne kombinasjonen av tradisjonell og moderne estetikk har siden hatt svært stor innflytelse på andre filmkomponister, ikke minst de mange komponistene assosiert med Zimmers Remote Control Productions, og har også hatt innvirkning på den musikalske estetikken innen TV-mediet, reklame og dataspill.

I 1988 fikk Zimmer sitt definitive gjennombrudd med musikken til filmen Rain Man. Den ble belønnet med Oscar for beste film og en Oscar-nominasjon for beste originale filmmusikk, noe som markerte et vendepunkt i Zimmers karriere. Året etter skrev han musikken til nok en Oscar-vinner: På tur med Miss Daisy (Driving Miss Daisy), med Morgan Freeman og Jessica Tandy i hovedrollene.

I 1994 befestet Zimmer for alvor sin posisjon som en av Hollywoods ledende filmkomponister med musikken til den animerte Disney-filmen Løvenes konge (The Lion King). I tillegg til en Oscar for beste originale filmmusikk, vant Zimmer både en Golden Globe, en Tony og to Grammy-priser for sitt arbeid med filmen. Soundtracket til Løvenes Konge har til dags dato (2012) solgt i over 15 millioner eksemplarer, godt hjulpet av filmens sanger, komponert av Elton John.

Musikken til filmen Rødt hav (Crimson Tide) (1995) regnes av mange som et annet av Zimmers viktigste bidrag til Hollywood, og som en fullbyrdelse av den musikalske stilen han hadde jobbet med siden begynnelsen av sin filmmusikalske karriere. Det Grammy-prisbelønte hovedtemaet i filmen er et typisk «power anthem», med et mektig, orkestralt arrangement preget av synthesizere, trommemaskiner og sampling.

I de senere årene har Zimmer og hans samarbeidspartnere i Remote Control Productions stått for musikken til en lang rekke av Hollywoods største kommersielle suksesser. Filmer som Black Hawk Down (2001), Den siste samurai (The Last Samurai, 2003), Batman Begins (2005), Da Vinci-koden (The Da Vinci Code, 2006), The Dark Knight (2008), Sherlock Holmes (2009), Inception (2010) og flere av filmene i Disneys Pirates of the Caribbean-serie er noen av disse.

I alt har Zimmer syv Oscar-nominasjoner bak seg, og hans øvrige utmerkelser inkluderer blant annet to Golden Globe-priser, fire Grammy-priser og Lifetime Achievement-priser fra både National Board of Review of Motion Pictures og ASCAP.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.