Flyplassen ble opprinnelig bygget av den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig, som benyttet russiske krigsfanger til arbeidet. Den ble tatt i bruk i 1944. Planene var at flyplassen skulle være forflytningsflyplass for tyske jager-, rekognosering og transportfly. Dette var det største flyplassprosjektet tyskerne hadde under andre verdenskrig i Norge.
Etter krigen hadde den norske militære flyskolen base på Eggemoen, drevet av instruktører fra Norfly og Widerøe. Også andre selskap hadde virksomhet på flyplassen.
I 1950 bygget Forsvaret Eggemoen militærleir, og i 1954 ble Eggemoen gjort til standplass for Ingeniørkompaniet/Brigaden i Sør-Norge. Ingeniørvåpenets skole- og øvingsavdeling tok over leiren i 1963. Ingeniørregimentet var stasjonert på Eggemoen frem til det ble vedtatt nedlagt i 2001.
I dag er flyplassen eiet av Tronrud Engineering AS. Den er betydelig opprustet de senere år, og utvikles nå som en næringspark med utgangspunkt i flyplassanlegget. Eggemoen har ikke ordinær rutetrafikk. Tronrud Engineering produserer blant annet spesialmaskiner samt driver flyvedlikehold og eiendomsdrift. I 2013 ble virksomheten tildelt skandinavisk agentur for den sveitsiske flyfabrikken Pilatus Aircraft Ltd., Stans, Sveits.
I forbindelse med utbyggingen av Oslo lufthavn, Gardermoen som hovedlufthavn, ble det vurdert om Eggemoen skulle utbygges som flyplass for lett luftfart, men prosjektet ble ikke gjennomført da. Dette ble imidlertid igjen til aktualisert i 2018, da en planlagt nedleggelse av flyplassen på Kjeller i 2023 også vil påvirke denne typen flytrafikk.
6. juli 2018 var Eggemoen teststed for den første gjennomførte flyging med et norsk el-fly. Selskapet Equator Aircraft Norway testet sitt P2 Excursion Electric Amphibious amfibiefly ved å fly det i ni meters høyde over rullebanen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.