Dornier Do 17, tysk tomotors bombefly brukt under den annen verdenskrig.

Dornier Do 17 - Bilde hentet fra San Diego Air & Space Museum Archives. Tilgjengelig under CC-BY-NC 2.0.

San Diego Air & Space Museum Archives. fri

Do 17 fløy første gang 23. november 1934, opprinnelig utviklet for Lufthansa som et hurtig postfly med kapasitet for seks passasjerer. Tre prototyper ble evaluert i 1935 av Lufthansa, men ble til tross for gode ytelser ansett som upraktisk og førte ikke til videre utvikling.

I stedet ble Do 17 foreslått utviklet som bombefly, og prototypen til den første produksjonsserien som dette fløy første gang 30. mai 1936. Flytypen viste seg svært effektiv i kamp under den spanske borgerkrigen, hvor den ble satt inn fra våren 1937, da den kunne fly hurtigere enn de fleste jagerfly brukt under konflikten.

Do 17 så utstrakt bruk under den innledende fasen av den annen verdenskrig, men begynte allerede under slaget om Storbritannia i 1940 å bli erstattet av den mer moderne Junkers Ju 88, fra 1941 og av den videreutviklede Dornier Do 217, og ble helt faset ut som kampfly i slutten av 1942. I alt ble omkring 2025 Do 17 produsert, inkludert alle varianter, og flytypen ble og eksportert til Finland, Jugoslavia og Kroatia.  I tillegg ble omkring 100 Do 17 produsert under betegnelsen Do 215, beregnet for eksport.

Den siste og mest tallrike varianten med omkring 1000 produserte fly var Do 17Z. En Do 17Z-2 var utstyrt med to Bramo 323P stjernemotorer med en ytelse på 1000 hk hver, utrustet med fem 7,9 mm mitraljøser og kunne bære en bombelast på 1000 kg. Vingespenn 18,00 m, lengde 15,79 m, maksimal startvekt 8590 kg, toppfart 410 km/t ved 13 124 fot (4000 m), marsjfart 300 km/t, normal aksjonsradius 330 km.

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Putnam Aeronautical Books, 2002
  • Griehl, Manfred: Dornier, Flugzeuge seit 1915, Motorbuch Verlag, Stuttgart 2009

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.