Faktaboks

Offisielt navn
Den Norske Remfabrik
Organisasjonstype

Aksjeselskap

Forretningsadresse

Christian Krohgsgt 2/8, Oslo

Stiftet
1891
Nedlagt
1985
Glassmaleri
Blyglassvindu med en Atlasfigur som holder en jordklode og teksten A/S Den Norske Remfabrik. Atlasfiguren var fabrikkens varemerke. Vinduet ble laget av Hans Henrik Backer i 1916.
Fabrikksinteriør
Kvinnelige arbeidere i produksjonslokale til Den Norske Remfabrik i 1898.
Produksjonslokale
Arbeidende menn i produksjonslokale til Den Norske Remfabrik i 1898.

Den Norske Remfabrik var et norsk selskap for produksjon av remmer i ulike slags materialer til blant annet maskiner og motorer. Firmaet hadde i perioder utstrakt eksportvirksomhet. Det ble etablert i Kristiania (nå Oslo) i 1891, og har hatt produksjon flere steder i landet. I 1985 ble selskapet kjøpt opp av det svenske gummikonsernet Trelleborg. Produksjonen i Kongsvinger under nytt selskap ble lagt ned i 2009.

Den Norske Remfabrikk var en av de mange fabrikkene som vokste seg store på å levere utstyr til industrien. Industrialiseringen forsterket seg selv på den måten. Reimer og akslinger var sentralt for overføring av kraft fra turbiner, stasjonære dampmaskiner og senere elektromotorer direkte til arbeidsmaskiner i industrien og verksteder. Gjennom store industribygg gikk det intrikate systemer av akslinger, gir og veksler som alt ble bundet sammen av reimer av lær, gummi eller senere syntetiske materialer.

Remfabrikken i Oslo

Fabrikken ble etablert i Oslo i 1891 av Anthon Berg. Det første året var nærmest som forsøksdrift å regne. Året etterpå ble handelsmannen Olaf Bernts tatt opp som kompanjong. Etter denne ble syk i 1894 tok Ad. Baumann hans plass.

Produksjon

I de første årene førte selskapet en seig kamp for å få sine produkter innført på det hjemlige marked hvor utenlandske fabrikker hadde vært enerådende i bransjen. Selskapet fikk etter hvert ikke bare et stort innenlandsk salg, men også en betydelig eksport. Produksjonen omfattet Balata drivremmer og transportremmer i alle dimensjoner, alle slags balata- og guttaperkavarer for teknisk bruk, dessuten ekebarkede lærremmer, råhudsremmer, sy- og slagremmer og tekniske lærartikler.

Bedriftens globale engasjement allerede på tidlig 1900-tall med blant eierskap i gummiplantasjer viser at det globale perspektivet i industrialiseringen på langt nær er noe nytt fenomen.

I fabrikkens garveri ble det fremstilt vachelær, syremlær, skilær, råhuds-krupons og pakningslær. Gummiavdelingen leverte tekniske gummivarer for industrielt behov, gummimatter og løpere, gummipakninger samt viskelær og gummihæler. Atlas-remmen fikk utmerkelser ved flere utstillinger i inn- og utland.

Da prisene og størelsene på elektormotorer sank drastisk etter 1950, fikk hver maskin sin egen motor. Behovet for reimer forsvant nesten helt, og de mange reimfabrikkene ble lagt ned. Den Norske Remfabrikk fant imidlertid markeder for sine spesialprodukter i mange tiår til.

Remfabrikken på Kolbotn

Remfabrikken flyttet sommeren 1963 til et nytt og stort fabrikkanlegg på Kolbotn. Det var en av en rekke Oslo-bedrifter som flyttet ut til distriktskommuner ved hjelp av lokal tilrettelegging for industrietablering og bygg, og statlig støtte- og låneordninger gjennom Industribanken og Distriktenes utbyggingsfond (DU).

I 1977 meldte Aftenposten at Kolbotn-anlegget til Remfabrikken skulle legges ned etter flere år med økonomiske vanskeligheter i konsernet. 140 ansatte ville miste jobben. Noen funksjonærer ville kunne fortsette i konsernet, men det var lite aktuelt å flytte arbeidere til Remfabrikkens to andre anlegg i Kongsvinger og Kleivi i Hallingdal.

Skiftende eiere og konserngrupper

Selskapet ble i 1985 overtatt av det svenske gummikonsernet Trelleborg. Det fusjonerte selskapet fikk navnet Trelleborg Atlas, med Remfabrikkens kjente merke Atlas bevart som en del av firmanavnet. Selskapet hadde da 180 ansatte på Kongsvinger og i Hallingdal. Rundt 1990 het firmaet Trellex Atlas. Siden ble Trelleborg splittet, og gummidelen Trellex Atlas kom under Svedala i 1993. I 2001 ble Svedala kjøpt av finske Metso Minerals.

Nedleggelse

Under ulike navn holdt den tidligere remfabrikken på Kongsvinger stand som produksjonssted av spesialiserte produkter for transportbånd på flyplasser, i pukkverk og så videre. I 2009 ble bedriftens siste produksjonsavdeling på Kongsvinger lagt ned da de finske eierne ønsket å konsentrere produksjonen på færre anlegg.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Norsk industri i tekst og billeder, A. M. Hanches Forlag (1897)
  • Haller, Geo. (1933). Norske varer i hus og hjem, Norges næringsveier i tekst og billeder A.S.

Faktaboks

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg