Faktaboks

Bård Eker
Født
3. oktober 1961, Fredrikstad
Sportsbil
Sportsbilen Agera R. Produsert av Koenigsegg. Eker Design.
Sportsbil

Bård Eker er en norsk entreprenør og industridesigner. Han har en evne til å gi teknisk kompliserte produkter et spennende ytre. Et forsøk på å kjøpe Saab gjorde han kjent langt utenfor landets grenser. Hurtiggående båter og biler er det han brenner mest for.

Oppvekst og utdannelse

Designeryrket kan ses på som et naturlig valg for Bård Eker. Moren, Anna-Greta Eker, og faren, Erling Christoffersen, var smykkedesignere ved PLUS i Fredrikstad. Som 14-åring begynte Eker ved et lokalt arkitektkontor. Der arbeidet han frem til slutten av 1980-årene. Samtidig studerte han ingeniørfag ved Østfold Ingeniørhøgskole og senere til industridesigner ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, der Thorbjørn Rygh var instituttleder. Som diplomoppgave tegnet han i 1989 en motorsykkel. Bård Eker studerte også design ved Pratt Institute i New York.

Gründer-virksomhet

I 1989 etablerte han firmaet Eker Design i Fredrikstad. Dette ble starten på en stadig ekspanderende gründer- og designvirksomhet. Arbeidene spenner fra ide- og konseptfase til ferdigutviklede produkter, klargjort for masseproduksjon.

Fra Ask til Projectiondesign

Videoprojektor
Videoprojektoren F1 ble tildelt Merket for god design i 2002. Produsert av Projection Design. Bård Eker Industrial Design AS.

I 1990-årene designet og utviklet Eker projektorer for Ask og andre ledende projektorprodusenter. I 2001 grunnla han sammen med tre andre tidligere Ask-ansatte den suksessfulle produsenten Projectiondesign. Bedriftens multimediaprojektorer ble produsert i Fredrikstad og var blant de ledende på verdensmarkedet. Modell F1 ble tildelt Merket for God Design 2002 og projektoren F3+ fikk den samme prisen i 2005. I løpet av kort tid ble Projectiondesign en suksessbedrift med stor lønnsomhet. Senere solgte Eker seg ut av Projectiondesign, som etterpå inngår i teknologiprodusenten Barcos bedriftsportefølje.

Hydrolift

3D-tegning
3D-tegning til båtmodellen Hydrolift S-28. Eker Design.

Eker Design var ikke videre kjent utenfor designbransjen før han i 2002 kjøpte konkursboet til båtprodusenten Hydrolift. Med kjøpet markerte Eker seg som gründer og designer. Eker Design som tidligere tegnet for bedriften, overtok navnet og et par av båtformene. Han mente at det fortsatt var et marked for hurtiggående båter. Siden overtakelsen har Eker Design og Hydrolift mottatt DOGAs Merket for god design flere ganger, deriblant for C27 og SX-22. Den sistnevnte ble til som resultat av finanskrisen da markedet etterspurte rimeligere båter, men med de samme kvalitetene som tidligere modeller. Som liten produsent klarte Hydrolift en økonomisk snuoperasjonen uten å si opp ansatte. Samtidig kommersialiserte man bedriften.

Våren 2016 ble den første redningsskøyten P42 SAR overlevert til Redningsselskapet. Skøyten presterer i overkant av 45 knop.

Fart, spenning og risiko

Bård Eker er kjent for sin interesse for fart og design, noe som avspeiler seg i både personlighet og virke. Han har deltatt i det Norske Mesterskap i roadracing, og i 2005 ble Bård Eker sammen med Steve Curtis verdensmester i offshore – båtsportens Formel 1.

For svenske Koenigsegg Automotive har Eker Design formgitt noen av verdens raskeste serieproduserte biler. Det som kjennetegner Koenigseggs sportsbiler, er de aerodynamiske formene, det maskuline og nærmest aggressive uttrykket. Agera R fra 2013 har en motor på 1140 hestekrefter og en topphastighet på 440 kilometer per time.

I 2009 var Bård Eker og Christian von Koenigsegg i forhandlinger med amerikanske General Motors om å overta den svenske bilprodusenten Saab Automotive. Etter drøye halvåret strandet forhandlingene, og Saab ble solgt til kinesiske Geely.

Utstrakt designarbeid

Sammen med snøbrøyteprodusenten Øveraasen utviklet Eker Design brøytebilene RS 400 og RSC 250 (2013). Der Øveraasen tidligere brukte karosseri i stål, har Eker Design gått over til armert herdeplast, som er nærmest vedlikeholdsfritt.

EasyRoller2 er verdens første rullestol utført i 100% termoplast uten metalldeler. Den kan kjøres gjennom metalldetektorer uten problemer og til kroppsbad uten at rullestolen utsettes for ødeleggende korrosjon. I 2011 ble Eker Design tildelt den internasjonale designprisen Red Dot Award for rullestolen. I samarbeid med Stokke og K8 Industridesign har Eker Design utviklet barnevognen Stokke Xplory (2003). Den har for lengst blitt et internasjonalt, nyskapende merkeprodukt innenfor barnevognsegmentet. Samarbeidet med Stokke har også resultert i barnevognene Stokke Crusi og Stokke Scoot. For belysningsprodusenten Glamox har firmaet også produsert armaturer.

Under koronapandemien i 2020 fikk Ekers firma oppmerksomhet for EpiShuttle, en transportisolator som sikrer omgivelsene fra overføring av smitte under transport.

Designer for lokale og regionale bedrifter

Til tross for at Eker Design tegner for flere store nasjonale og internasjonale bedrifter, har de fortsatt lokale og regionale oppdragsgivere. For varmtvannsberederprodusenten Høiax har de tegnet Titanium-serien og Heat Ex. Ovnsprodusenten Jøtul produserer den varmelagrende peisen FS 92 med peisomramming i lettbetong og olivinsand. Peisen Cube fra 2011 er med de mange sammensetningsmulighetene et produkt som kan skreddersys for hver enkelt kjøper.

I samarbeid med Loyds Industri har Eker Design utviklet et helt nytt kjøretøy for postlevering, Loyds Paxster. Kjøretøyet er registrert som moped, men fremstår som en bil i miniformat. Loyds Paxster ble tildelt både Hedersprisen for god design og Merket for god design i 2013.

Sammensatt miljø

Eker Design er å se på som et tverrfaglig kompetansesenter der man tegner både ytre form og avanserte tekniske komponenter. Tegnekontorets sammensetning av medarbeidere besitter høy internasjonal kompetanse der industridesign og ingeniørkunst går hånd i hånd.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Linder, Mats (2020). Norsk design og kunsthåndverk A til Å, Solum Bokvennen

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg