Bård Eker

Faktaboks

Født
3. oktober 1961
Fødested
Fredrikstad

Bård Eker er en norsk entreprenør og industridesigner. Han er utdannet ingeniør og industridesigner ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Pratt Institute of design i Brooklyn (1983-1988). Eker er også kjent for å være glad i fart og spenning, og ble i 2005 verdensmester i offshore båtrace, klasse 1.

Gründer-virksomhet

Eker Design. Sportsbil. Modell: Agera R. Produsert av Koenigsegg.
Sportsbil av . Gjengitt med tillatelse
Bård Eker Industrial Design AS. Videoprojektor. Modell: F1. Produsert av Projection Design AS. Tildelt Merket for God Design 2002.
Videoprojektor av . Gjengitt med tillatelse

I 1985 etablerte Eker sin egen bedrift, Bård Eker Design. Dette ble starten på en stadig ekspanderende gründer- og designvirksomhet, der han bygget opp et design- og utviklingsmiljø med hovedfokus på hele utviklingsprosessen fra A til Å. Arbeidene spenner fra ide- og konseptfase til ferdigutviklede produkter, klargjort for masseproduksjon.

Fra Ask til Projectiondesign

På 90-tallet designet og utviklet Eker projektorer for Ask og andre ledende projektorprodusenter og har deretter fortsatt videre med å designe alt fra elektroniske målemaskiner til rullestoler, barnevogner, biler, båter og motorsykler. I 2001 grunnla Eker, sammen med tre andre tidligere Ask-ansatte, den suksessfulle produsenten Projectiondesign, som senere ble solgt videre til Hercules og Barco.

Fart, spenning og risiko

Eker har blitt kjent for sin interesse for fart og design, og har blant annet designet for den svenske bilprodusenten Koenigsegg, hvor han også er medeier. Han står bak de de prisvinnende speedbåtene Hydrolift og barnevognen Xplory fra Stokke. I tillegg er Eker kjent for et mislykket forsøk på å redde Saab i 2009. Den svenske bilprodusenten gikk konkurs to år senere.

Hydrolift

Eker Design. 3D-tegning til båtmodell Hydrolift S-28.
3D-tegning av . Gjengitt med tillatelse

Bård Eker og Eker Design var ikke videre kjent utenfor designbransjen før han i 2001 kjøpte restene av båtprodusenten Hydrolift marine. Med kjøpet markerte han seg som gründer og designer, og har siden den gang vært et yndet intervjuobjekt i mediene i forbindelse med biler og båter. I 2005 fikk han ytterligere medieoppmerksomhet da Hydrolift marine brant ned til grunne. Med i brannen gikk samtlige båter, Eker sin motorsykkelsamling, samt tegninger og planer for firmaet. Eker var nødt til å starte på nytt og snu det tidligere konkursrammede Hydrolift om til en velykket bedrift.

I 2014 har båtprodusenten ti fritids- og sportsbåter i sin portefølje, og flere av dem har mottatt utmerkelsen Merket for god design fra Norsk Designråd.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg