Atlanterhavets blå bånd

Atlanterhavets blå bånd er en utmerkelse til det kommersielle fartøyet som har den raskeste overfarten av Nord-Atlanteren, fra Europa til Amerika eller fra Amerika til Europa. Fra 1935 ble denne vanligvis gitt for strekningen Bishop Rock utenfor Cornwall i England til Ambrose fyrskip utenfor New York i USA, en distanse på om lag 2938 nautiske mil.

Faktaboks

Også kjent som
engelsk: The Blue Riband of the North Atlantic

Konkurransen om det blå bånd satte for alvor inn i 1840-årene og fikk stor betydning for utviklingen av passasjerskipenes fart. I 1840 brukte Cunard-linjens Britannia og Acadia ti-elleve døgn og gjorde cirka ti knop, i 1880 var farten 17 knop, i 1908 25,2 knop og i 1936 30,6 knop, mens United States i 1952 brukte knapt tre døgn og elleve timer med en gjennomsnittsfart på 35,6 knop.

Økende flytransport og store driftsutgifter for hurtiggående skip førte til at konkurransen om Atlanterhavets blå bånd mellom de store sjøfartsnasjonene opphørte. I 1990-årene ble det imidlertid satt tre nye rekorder fra Amerika til Europa, alle med hurtiggående katamaran-ferger. Gjeldende rekord holdes av danske Cat-Link V (senere Fjord Cat), som i 1998 brukte 2 døgn, 20 timer og 9 minutter.

Atlanterhavets blå bånd

Europa-Amerika

År Båt Nasjonalitet Anvendt tid Gjennomsnittsfart i knop
1838 Sirius, brit./am. USA/Storb. 18d 14t 22m 8,03
1839 Great Western Storbritannia 15d 12t 8,66
1840 Acadia Storbritannia 11d 4t 9,45
1841 Columbia Storbritannia 10d 19t 9,78
1843 Great Western Storbritannia 12d 18t 10,03
1845 Cambria Storbritannia 9d 20t 30 m 10,71
1848 America Storbritannia 9d 16m 11,71
1848 Europa Storbritannia 8d 23t 11,79
1850 Asia Storbritannia 8d 14t 50m 12,25
1850 Pacific Storbritannia 10t 4t 5m 12,46
1851 Baltic Storbritannia 9d 19t 26m 12,91
1854 Baltic Storbritannia 9d 16t 52m 13,04
1856 Persia Storbritannia 9d 16t 16m 13,11
1863 Scotia Storbritannia 8d 3t 14,46
1872 Germanic Storbritannia 7d 23t 17m 14,46
1872 Adriatic Storbritannia 7d 23t 17m 14,53
1875 City of Berlin Storbritannia 7d 18t 2m 15,21
1876 Britannic Storbritannia 7d 13t 11m 15,43
1877 Germanic Storbritannia 7d 11t 27m 15,76
1882 Alaska Storbritannia 7d 6t 20m 16,07
1883 Alaska Storbritannia 6d 23t 48m 17,05
1884 Oregon Storbritannia 6d 9t 42m 18,14
1885 Etruria Storbritannia 6d 5t 31m 18,93
1887 Umbria Storbritannia 6d 4t 34m 19,22
1888 Etruria (2) Storbritannia 6d 1t 55m 19,56
1889 City of Paris Storbritannia 5d 19t 18m 20,01
1891 Majestic Storbritannia 5d 18t 8m 20,1
1891 Teutonic Storbritannia 5d 16t 31m 20,35
1892 City of Paris (2) Storbritannia 5d 14t 24m 20,7
1894 Campania Storbritannia 5d 9t 29m 21,44
1894 Lucania Storbritannia 5d 7t 23m 21,81
1898 Kaiser Wilhelm der Grosse Tyskland 5d 20t 22,29
1900 Deutschland Tyskland 5d 15t 46m 22,42
1901 Deutschland Tyskland 5d 16t 12m 23,06
1902 Kronprinz Wilhelm Tyskland 5d 11t 57m 23,09
1903 Deutschland Tyskland 5d 11t 54m 23,15
1904 Kaiser Wilhelm 2 Tyskland 5d 14t 51m 23,27
1907 Lusitania Storbritannia 4d 19t 52m 23,99
1909 Lusitania Storbritannia 4d 16t 40m 25,65
1909 Mauretania Storbritannia 4d 10t 51m 26,06
1929 Bremen Tyskland 4d 14t 30m 27,91
1933 Europa Tyskland 4d 16t 48m 27,92
1933 Rex Italia 4d 13t 58m 28,92
1935 Normandie Frankrike 4d 3t 2m 29,98
1936 Queen Mary Storbritannia 4d 27m 30,14
1937 Normandie Frankrike 3d 23t 2m 30,58
1938 Queen Mary Storbritannia 3d 21t 48m 30,99
1952 United States USA 3d 12t 12m 34,51

Den utseilte distansen har variert gjennom tidene: 1840–1851 utgjorde den cirka 2534 nautiske mil, 1852–1896 rundt 2800 nautiske mil, 1897–1934 mellom 2800 og 3200 nautiske mil. Fra 1935 har det vært vanlig å måle strekningen mellom Bishop Rock utenfor Cornwall og Ambrose fyrskip utenfor New York, cirka 2938 nautiske mil.

Amerika-Europa

År Båt Nasjonalitet Anvendt tid Gjennomsnittsfart i knop
1838 Sirius USA/Storb. 18d 7,31
1938 Great Western Storbritannia 12d 16t 34m 10,17
1840 Britannia Storbritannia 9d 21t 44m 10,98
1842 Great Western Storbritannia 12d 7t 30m 10,99
1843 Columbia Storbritannia 9d 12t 11,11
1843 Hibernia Storbritannia 8d 22t 44m 11,8
1849 Canada Storbritannia 8d 12t 44m 12,38
1851 Pacific USA 9d 20t 26m 13,01
1852 Arctic USA 9d 17t 15m 13,06
1856 Persia Storbritannia 8d 23t 19m 14,15
1863 Scotia Storbritannia 8d 5t 42m 14,16
1867 Russia Storbritannia 8d 28m 14,22
1869 City of Brussels Storbritannia 7d 20t 33m 14,74
1873 Baltic Storbritannia 7d 20t 9m 15,09
1875 City of Berlin Storbritannia 7d 15t 28m 15,37
1876 Germanic Storbritannia 7d 15t 17m 15,79
1876 Britannic Storbritannia 7d 12t 41m 15,94
1879 Arizona Storbritannia 7d 8t 11m 15,96
1882 Alaska Storbritannia 6d 18t 37m 17,1
1884 Oregon Storbritannia 6d 11t 9m 18,39
1885 Etruria Storbritannia 6d 9t 18,44
1888 Etruria Storbritannia 6d 4t 50m 19,36
1889 City of Paris (2) Storbritannia 6d 29m 20,02
1892 City of New York Storbritannia 5d 19t 57m 20,11
1893 Campania Storbritannia 5d 12t 15m 21,33
1894 Lucania Storbritannia 5d 13t 28m 21,81
1895 Lucania Storbritannia 5d 11t 40m 22
1897 Kaiser Wilhelm der Grosse Tyskland 5d 17t 23m 22,33
1900 Deutschland Tyskland 5d 7t 38m 23,36
1901 Deutschland Tyskland 5d 11t 5m 23,51
1904 Kaiser Wilhelm 2 Tyskland 5d 11t 58m 23,58
1907 Lusitania Storbritannia 4d 22t 53m 23,61
1907 Mauretania Storbritannia 4d 22t 23m 23,69
1908 Mauretania Storbritannia 5d 5m 24,42
1909 Mauretania Storbritannia 4d 18t 11m 25,7
1924 Mauretania Storbritannia 5d 1t 49m 26,25
1929 Bremen Tyskland 4d 14t 30m 27,91
1933 Bremen Tyskland 4d 16t 15m 28,51
1935 Normandie Frankrike 4d 3t 25m 30,31
1936 Queen Mary Storbritannia 3d 23t 57m 30,63
1937 Normandie Frankrike 3d 22t 7m 31,2
1938 Queen Mary Storbritannia 3d 20t 42m 31,69
1952 United States USA 3d 10t 40m 35,59
1990 Hoverspeed Great Britain¹ Storbritannia 3d 7t 54m 36,65
1998 Catalonia1 Spania 3d 9t 55m 38,85
1998 Cat-Link V1 Danmark 2d 20t 9m 41,28

1Hoverspeed Great Britain, Catalonia og Cat-Link V er hurtigferger (katamaraner), og tilfredsstiller dermed kravet om at skip som deltar i konkurransen om Atlanterhavets blå bånd må være i kommersiell drift. Denne regelen førte til at rekorden til den italienske yachten Destriero ikke ble anerkjent 1992: Destriero krysset atlanteren i løpet av 2 døgn, 10 t., 34 min.; gjennomsnittsfarten var på 52 knop.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg