Atlanterhavets blå bånd er en utmerkelse til det kommersielle fartøyet som har den raskeste overfarten av Nord-Atlanteren, fra Europa til Amerika eller fra Amerika til Europa. Fra 1935 ble denne vanligvis gitt for strekningen Bishop Rock utenfor Cornwall i England til Ambrose fyrskip utenfor New York i USA, en distanse på om lag 2938 nautiske mil.
Faktaboks
- Også kjent som
- engelsk: The Blue Riband of the North Atlantic
Konkurransen om det blå bånd satte for alvor inn i 1840-årene og fikk stor betydning for utviklingen av passasjerskipenes fart. I 1840 brukte Cunard-linjens Britannia og Acadia ti-elleve døgn og gjorde cirka ti knop, i 1880 var farten 17 knop, i 1908 25,2 knop og i 1936 30,6 knop, mens United States i 1952 brukte knapt tre døgn og elleve timer med en gjennomsnittsfart på 35,6 knop.
Økende flytransport og store driftsutgifter for hurtiggående skip førte til at konkurransen om Atlanterhavets blå bånd mellom de store sjøfartsnasjonene opphørte. I 1990-årene ble det imidlertid satt tre nye rekorder fra Amerika til Europa, alle med hurtiggående katamaran-ferger. Gjeldende rekord holdes av danske Cat-Link V (senere Fjord Cat), som i 1998 brukte 2 døgn, 20 timer og 9 minutter.
Det er ingen offisielle organ som har godkjent tidene eller rekordene eller ført lister. Alle opplysninger baserer seg derfor på rederienes og medias opplysninger om de enkelte rekordnoteringer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.