Assia Djebar under en opplesning ved Berlin internasjonale litteraturfestival 2002.

gezett.de. begrenset

Assia Djebar, algerisk forfatter og filmregissør som var bosatt i Frankrike og skrev på fransk. Hun er en anerkjent forsker innen muslimsk historie og har vært professor i dette faget både i Frankrike og i USA. Hun var den første kvinnelige student fra Algerie som kom inn på École Normale Supérieure i Paris. I 2005 ble hun den første algeriske forfatter som ble valgt inn i Det franske Akademi

Djebar debuterte i 1957 med romanen La Soif. Deretter fulgte blant annet romanen Les Alouettes naïves (1967), og novellesamlingen Femmes d'Alger dans leur appartement (1980). Djebars mest kjente roman er L'Amour la fantasia (1985; norsk oversettelse Kjærlighet, fantasia, 2003; senere norske utgaver har tittelen Kjærligheten, krigen: en mosaikk fra Algerie). I dette formelt nyskapende verket er fortellingen om algeriske kvinneskjebner vevd sammen med skildringen av franskmennenes undertrykkelse av Algerie.

Av senere romaner kan nevnes Ombre sultane (1987, norsk oversettelse Skyggesøstre, 2007), Loin de Médine (1991), Vaste est la prison (1995, norsk oversettelse Stort er fengselet 2010), Les Nuits de Strasbourg (1997), La Disparition de la langue française (2003) og Nulle part dans la maison de mon père (2010, norsk oversettelse Ingen steder i min fars hus, 2011). Novellesamlingen Oran, langue morte kom i 1997. Hun har også skrevet lyrikk, essayer og skuespill. Essayet Ces voix qui m'assiègent. En marge de ma francophonie (1999) regnes som særlig viktig. 

På 1970-tallet, da hun ikke publiserte skjønnlitteratur, regisserte hun to filmer som begge ble prisbelønte. Djebar baserer bøkene sine på historisk stoff og er ikke minst opptatt av å gi et nyansert bilde av islam og av muslimske kvinners situasjon. Hun har behandlet emner som utroskap og abort i kvinneperspektiv og har ikke minst understreket kvinnenes rolle i motstandskampen i Algerie.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.