Øresundsforbindelsen, vei- og jernbaneforbindelse over Øresund mellom København i Danmark og Malmö i Sverige. Forbindelsen består av en firefelts motorvei og en dobbeltsporet jernbane, total lengde ca.16 km fra kyst til kyst. Anleggsarbeidet startet 1994, og forbindelsen stod ferdig 1. juli 2000.

Øresundsforbindelsen består i retning Sverige–Danmark av fire hovedavsnitt: den 7845 m lange Øresundbroen, den 4 km lange kunstige øya Pepperholmen, en 3,75 km lang senketunnel, samt en kunstig halvøy ved den danske kysten.

Hele forbindelsen går under det felles dansk-svenske navnet Øresundsbron – med dansk ø og svensk endelse for å understreke forbindelsens overnasjonale betydning.

Øresundsbroen er en 1092 m lang skråstagbro med et fritt spenn på 490 m, og to tilførselsbroer, den vestre og den østre, som er hhv. 3014 og 3739 m lange. Hver pylon er 203,5 m høyt. Broen har to etasjer, den øverste for motorveien og den nederste for jernbanen. Trafikken løper parallelt i tunnelen, som er 42 m bred og 8,5 m høy og dermed verdens største senketunnel i volum. I tillegg er tunnelen verdens lengste senketunnel for både biler og tog.

Planene om Øresundsforbindelsen ble vedtatt 1991, da en avtale ble undertegnet mellom de to landene. Prosjektet ble flere ganger utsatt, dels pga. sterke innvendinger fra miljøinteressene, som bl.a. frykter redusert vanngjennomstrømming til Østersjøen, og dels pga. usikkerhet om de økonomiske rammene. I 1994 gikk den svenske miljøvernministeren Olof Johansson av i protest mot den svenske regjeringens endelige vedtak om å bygge forbindelsen. Forbindelsen har stor betydning for utviklingen av Øresundsregionen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.