Permittenttrafikk

Tyske permittenter på Helsingborg stasjon. Under andre verdenskrig hadde Sverige en avtale med Tyskland om at tyske soldater på permisjon – permittenter – kunne reise gjennom Sverige. Avtalen ble inngått i 1940 og sagt opp i 1943.

Av /Järnvägsmuseet.

Permittenttrafikk er et navn på tyske militære transporter med soldater og materiell til og fra de tyske styrkene i Norge som gikk gjennom Sverige under andre verdenskrig. De fleste permittenttransportene fraktet tyske soldater som skulle på eller hadde vært på permisjon i hjemlandet. Både under felttoget i Narvik våren 1940 og i forkant av det tyske angrepet på Sovjetunionen lot imidlertid Sverige også tyske transporter med et mer operativt tilsnitt passere, først da de lot et par hundre «spesialister» samt forsyninger og sanitetsutstyr få gjennomreise til general Dietls hardt pressede styrker ved Narvik, og i juni 1941 da Wehrmachts 163. infanteridivisjon fikk tillatelse til å reise på tog gjennom Sverige for å delta i angrepet østover mot Sovjetunionen fra Finland.

Faktaboks

Uttale
permittˈenttrafikk

Avtalen om permittenttrafikk kom i stand på tysk initiativ i juli 1940. Den omfattet transittering av alle slags varer, først og fremst krigsmateriell og dessuten reiser av militære, fortrinnsvis permittenter. Disse skulle ikke være bevæpnet, men likevel fikk mannskapet ha bajonett og offiserene pistol. I enkelte tilfeller ble geværene transportert i et annet tog enn mannskapet eller i plomberte vogner i samme tog. Transportene begynte den 16. juli 1940, og fikk snart et stort omfang med daglige togavganger fra Oslo.

Foruten på ruten KornsjøTrelleborg (eller Helsingborg) ble permittenttrafikk også drevet som sambandsrute for tyske tropper i Nord-Norge, den såkalte hesteskotrafikken over Storlien. Etter angrepet på Sovjetunionen i 1941 fikk tyskerne utstrakt denne trafikken også til Finland. For de tyske permittentene gikk som regel ferden først på tog gjennom Sverige fram til de svenske havnebyene sør i landet. Derfra reiste soldatene med ferge over Østersjøen til Sassnitz, en havneby i Nord-Tyskland, og deretter videre med tog til sine hjemsteder. De hadde gjerne permisjon i 16 dager (20 dager hvis de tjenestegjorde i Nord-Norge) inkludert reisetid, og det var også begrensninger på hvor mye og hva slags varer de kunne ta med seg ut av Norge.

Permittenttrafikken vakte sterk kritikk i svenske opposisjonskretser. Den svenske regjeringen begrunnet den med at Sverige befant seg i en prekær situasjon i 1940, som følge av at store tyske militære styrker hadde rykket inn i Norge. I 1943 sa Sverige likevel opp avtalen med Tyskland, og transitteringen opphørte i august samme år.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Hans Fredrik Dahl et. al. (red.), Norsk krigsleksikon, 1940–1945. Oslo: Cappelen, 1995
  • Torgeir E. Sæveraas, Wehrmacht i Norge. På vakt i krigens skjebnesone. Oslo: Pax Forlag, 2021

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg