Ola Enstad

Ola Enstad, norsk billedkunstner. Utdannet ved SHKS 1967–69, elev av Per Palle Storm ved Statens Kunstakademi 1969–73. Han arbeidet med skulptur i forskjellige materialer og med fotomontasje.

Enstad oppnådde maksimal uttrykkskraft ved et minimum av virkemidler med sine store menneskehoder av betong, som i en storlinjet form fri for detaljer gav en monumental effekt. Dette kom til uttrykk i for eksempel Borgerskapets diskrete sjarm (1972–73, Museet for samtidskunst). Hodene i skulpturen tolkes gjerne som symbol for samfunnets makthavere.

Dobbeltheten i Enstads kunst kan virke både humoristisk og truende, og kamp mot ensretting og undertrykkelse er gjennomgangstemaer. I sitt bildeunivers jobbet han med variasjoner over motiver som øglen, og i 1980-årene sammenstillinger av små froskemenn i støpt polyester med våtdrakter og surstoffbeholdere. Hans fotomontasjer skjerper publikums visuelle evne og forrykker vanlige referanserammer ved sine overraskende kombinasjoner og dimensjoner.

Av offentlige utsmykninger kan nevnes hans maskeaktige veggrelieff på Nationaltheatret stasjon i Oslo (1980) i samarbeid med Bård Breivik, som har blitt sterkt ramponert. Samme skjebne har hans kontroversielle skjelettkonstruksjon i tre av en kamøgle, Stegosaurus, lidt. Den vant første premie i Norsk Kulturråds konkurranse om skulptur i lekemiljø 1977 og var i 1980-årene plassert i Torshovdalen i Oslo før den ble demontert. Har også utført Neve med rose (1991), oppført på Lilletorget i Oslo. Enstad deltok blant annet i utstilling i São Paulo, Brasil 1991. Museet for samtidskunst eier også hans 4 vogger (1983).

Denne artikkelen er hentet fra

Artikkelen ble sist oppdatert 08.08.2013.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Vi trenger ny fagansvarlig for Skulptur og mosaikk i samtidskunsten

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.