Faktaboks

Gro Jessen
Født
28. mai 1938, Brunlanes (nå Larvik), Vestfold
Død
6. september 2003, Oslo
Virke
Tekstilkunstner
Familie

Foreldre: Skogbestyrer Hans Austeen (1897–1971) og Mary Jessen (1899–1998).

Gift 1) 1962 med billedkunstner Arne Sørensen (1.11.1937–), sønn av Ole Sørensen og Astrid Braaten, ekteskapet oppløst 1965; 2) 1968 med forfatter Halvor Roll (30.3.1929–), ekteskapet oppløst 1977.

Gro Jessen

Gro Jessen. Bilde fra Norsk biografisk leksikon.

Gro Jessen
Av /NTB Scanpix ※.

Gro Jessen var en norsk kunsthåndverker og tekstilkunstner. Hun jobbet med ekspressive mønster og uttrykk.

Utdannelse

Jessen ble utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. I tillegg hadde hun praksis fra Dansk Filmtrykkeri og Ruth Christensens verksted i Danmark.

PLUS

Stofftrykk
Gro Jessen laget Tehura i perioden hun arbeidet for PLUS.
Stofftrykk

I perioden 1965–1966 var hun knyttet til PLUS i Fredrikstad, der hun jobbet tett sammen med kollegaen Turid Holter. De hadde en spesiell avtale med ledelsen om at én måned trykket de andres tekstiler, og den andre måneden utviklet de egne mønster. Etter en del uenigheter med ledelsen sluttet både Jessen og Holter i 1966. Allikevel rakk Jessen å lage flere mønster. Spesielt interessante er prøvetrykkene Tehura og Interference. Tehura er et jugendstilinspirert trykk med symmetrisk, nesten identisk speilvendte, blomsterlignende tegn. Interference er i op-stil, men mer streng i oppbygningen. Midtpartiet er med bølgelinjer og sirkler, og sidene med vertikale linjer. Alle tre prøvetrykkene ble vist på en utstilling i Stavanger og fikk svært gode kritikker av kunsthistorikeren Alf Bøe.

Egen virksomhet

Antrekk
Håndsydd kjole med håndtrykket stoff av Gro Jessen fra sent i 1960-årene.

Ved årsskiftet 1966/1967 startet Gro Jessen og Turid Holter egen virksomhet i Bazarhallene i Oslo. Der trykket hun stoffer til dekorasjon, klær, duker og gardiner. Arbeidet En frontal kjærlighetshistorie (1977) er utført som blokktrykk, trykket på bomull. Motivet er komponert over vertikaler og horisontaler. Symbolene er av både abstrakt og forestillende karakter. Kunstnerisk er det i overgangen fra popkunsten til postmodernismen.

Etter hvert gikk Jessen over til å lage stadig flere utsmykningsarbeider, noe som resulterte i at hennes arbeider fra 1980- og 1990-årene mer fikk karakter av selvstendige kunstneriske verk. Hun eksperimenterte hele tiden med nye teknikker og uttrykk for å understreke egenskapene ved hvert enkelt stoff. Foruten rent stofftrykk arbeidet hun også med blant annet pensel og sprayboks samt ulike teknikker som krepping og etsing.

Lærer og innkjøp

Jessen arbeidet som lærer ved tekstilavdelingen på Statens håndverks- og kunstindustriskole (1973–1978) og var aktiv i fagarbeid. I 1994 ble hun tildelt Kunsthåndverkprisen med Solflekker og svarte hull. Jessen er rikelig representert i samlingene til Nasjonalmuseet, KODE 1 og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Utstillinger

Separatutstillinger (i utvalg)

  • Galleri Vognremissen, Oslo, 1976
  • Landsforbundet Norsk Brukskunst, 1969

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • Hamar Kunstforening, 1973
  • 13 tekstilkunstnere, Stavanger Kunstforening, 1966

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Yvenes, Marianne og Steen Ory Bendtzen (2008). Et PLUS i norsk designhistorie: brukskunstorganisasjonen PLUS 1958-1978, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design/Fredrikstad Museum
  • Talley, Charles S. (1982). Contemporary Textile Art : Scandinavia, Carmina
  • Gjesvik, Torild (2005). Gro Jessen (1938–2003) – Minneutstilling, Kunsthåndverk 2/2005
  • Linder, Mats (2022). PLUS tekstildesign, Papiret forlag

Faktaboks

Gro Jessen

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg