Halvtonner, Farr 727
Kvarttonneren Farr 727, fra New Zealand.
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

Tonnerklasse var en inndeling av ulike seilbåter etter størrelse, og har blitt brukt i forbindelse med kappseilas.

Faktaboks

Også kjent som

tonnklasse, tonnasjeklasse, konstruksjonsklasse, tonnhandikapp, tonnrating

I dag er dette erstattet med det som kalles rating. Dette gjøres for å gi ulike regattabåter et handikapp.

Tonnerklassene ble utviklet ved slutten av 1800-tallet, og beregnet en form for tonnasje eller konstruksjonsklasse på seilbåter. Denne klasseinndelingen ble brukt som olympisk seilklasse i 1896 og 1900. Senere var tonnerklassen en del av ratingsystemet til The International Offshore Rule (IOR), utviklet på 1960-tallet.

Mellom 1900 og 1960 var tonnerklassen innført som handikappregel i ulike europeiske og noen amerikanske seilforeninger. Etter 1960 og fram til 1990-tallet, var tonnerklassene del av IOR, altså et internasjonalt anerkjent ratingsystem for seilbåter til kappseilas. Tonnerklassen er utfaset i dag, men klassiske regattaer blir avholdt for å bevare tradisjonene knyttet til båter bygd etter dette ratingsystemet. Dette kan for eksempel være Halvtonnercupen eller Minitonnercupen.

Selv om fartøy ikke bygges etter tonnerklassen i dag, kan gamle tonnerklasser måles etter dagens ratingsystemer, slik at de kan delta i ulike kappseilas. Ratingsystemet International Rating Certificate (IRC), brukes til å klassifisere en del tonnerklasser i dag.

Måling

Tonnerklassen sa noe om båtens størrelse, og ikke vekt. I Norge bruker fortsatt en del seilere uttrykk som entonner eller halvtonner, om båttyper som er omtrentlig i størrelsesorden med entonnere og halvtonnere.

Tonnerklasser baserte seg på formelen:

\[T=\frac {(LWL-0,25P)\times P\times \sqrt{S}}{130}\]

LWL er båtens lengde ved vannlinjen, P er skrogets kurvelengde målt på det bredeste sted fra et punkt nært vannlinjen, og vertikalt ned til kjølen. S er båtens seilareal.

For eksempel var seilbåten Beneteau 1-Ton, bygget mellom 1983 og 1985, en entonner. Denne hadde et deplasement (Δ) på 5,5 tonn, og lengden (LOA) 12m. Skrogets vannlinjelengde (LWL) var 9,1 m, kurvelengden (P) var 1,7 m, og seilarealet (S) var 77m2:

\[\frac {(9,1m-0,25\times 1,7m)\times 1,7m\times \sqrt{77m^2}}{130}=0,995=1 t\]

Minitonnere

Minitonnere ble utviklet på 1970- og 1980-tallet, og hadde en lengde (LOA) på rundt 20–24 fot. Denne varianten av tonnerklasser skulle åpne for mindre og rimeligere regattabåter, slik at hobbyseilere med lavere budsjett også kunne delta i kappseilas. Minitonneren var populær i Europa, spesielt i Sverige, Italia og Storbritannia. Noen typiske minitonnere er Ranger 22, Hunter Sonata, Limbo 6.6, Mirage 5.5 og Mystic Mini-Ton. Konstruksjonsklassen har sin egen regatta, The Mini Ton Cup, som ble gjenopptatt på 2010-tallet.

Kvarttonnere

Kvarttonnerklassen var den nest minste tonnerklassen, og er nært beslektet med minitonnere. I likhet med minitonneren har disse variantene blitt produsert i et stort antall. Kvarttonnerklassen vokste fram på 1960-tallet, og regattaen Quarter Ton Cup var arrangert fra 1968 til 1996, med ny oppstart etter 2000-tallet. En kvarttonner er gjerne 23–26 fot LOA. Typiske kvarttonnere er Albin 79, Ranger 23, Dufour 1300 eller Farr 727. Dagens kvarttonnercuper bruker rating etter IRC-reglene.

Halvtonnere

Halvtonnere var typiske turseilere, og er relativt tunge i forhold til de andre tonnerklassene. Disse har en lengde på rundt 27 til 31 fot LOA, og var populære fra 1960-tallet til 1990-tallet. Kappseilaset Half Ton Cup har blitt avholdt i årene 1967 til 1993. Disse båtene har fått et oppsving i konkurransesammenheng etter 2000-tallet med Half Ton Classics Cup, og seiler under IRC-reglene. Ranger 28, North Star 1000, Dione 98 og Beneteau First 30 er alle halvtonnere.

3/4-tonnere

3/4-tonnere, eller trekvarttonnere, ble brukt til kappseiling fra 1974 til 1994. Disse ligger på rundt 32–35 fot LOA. Denne varianten har hatt noe mindre utbredelse enn andre tonnerklasser, men er godt egnet for langturseilas på grunn av sin sjøstyrke, i tillegg til å gjøre god fart under regattaer. UFO 34 og SHE 36 er trekvarttonnere fra Storbritannia og Australia.

Heltonnere

Heltonneren er 36 til 41 fot LOA, og representerer sammen med trekvarttonneren de typiske havseilerne som kunne brukes i offshore-regattaer. Heltonnerne har deltatt i kappseilas, spesielt One Ton Cup, siden 1965 og fram til i dag. I tidlig fase ble disse målt etter RORC-formelen, men ble senere endret til IOR-reglene, og deretter IRC-reglene. Contessa 35, Jeanneau Sun Legende 41, Swan 37, Beneteau 1-Ton og Farr 1104 er typiske heltonnere.

Totonnere

Utover heltonnere finnes det som kalles totonnere. Disse er sjeldne i forhold til de andre tonnerklassene, og kan være fra 42 til 52 fot i lengden. Oyster SJ43 og Farr 52 var begge totonnere.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg