Svinghjul, roterende hjul som kan akselereres opp til svært høye hastigheter med det formål å oppta energi i form av rotasjonsenergi. Energien kan senere gjenvinnes ved å redusere rotasjonshastigheten. For å øke og redusere rotasjonshastigheten er det vanlig å bruke en elektrisk maskin som vekselvis fungerer som en elektrisk motor og generator. Et svinghjul vil dermed kunne fungere som et batteri der elektrisk energi lagres som mekanisk energi (rotasjonsenergi) til forskjell fra en akkumulator der elektrisk energi lagres som kjemisk energi.

I avanserte svinghjul kan rotasjonshastigheten operere i hastigheter fra 20 000 til over 50 000 rpm (rotasjoner per minutt). Ved bruk av vakuumkammer og en rotor som fastspennes ved hjelp av magnetisk levitasjon kan friksjon, med påfølgende energitap, reduseres betydelig.

Sammenlignet med andre batterier har svinghjul svært lang levetid med små krav til vedlikehold og uten noen praktisk grense for hvor mange ladesykluser (oppladning/utladning) som kan gjennomføres. Energitettheten kan komme opp i over 100 Wh/kg og avgitt maksimal ytelse, angitt i kW, kan bli svært høy sammenlignet med andre batterityper. Mengden energi som kan lagres er imidlertid en sterkt begrensende faktor. Lagringskapasiteten varierer, men er sjelden over 100 kWh.

Eksempler på anvendelse av svinghjul er som energilager i avbruddsfri strømforsyning, og i busser der bremseenergien kan gjenvinnes for bruk når bussen akselererer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.