Reparasjon av klær med teknikker som lapping og stopping var en viktig del av håndarbeidsundervisning i skolen. Pikene skulle ha egne stoppe- og lappelapper som de senere kunne bruke som forbilder ved egne reparasjoner. Det felles mål for disse reparasjonene var at de skulle bli slitesterke og minst mulig synlige. Håndarbeidsbøkene representerte en borgerlig tradisjon som blant annet kommer til uttrykk gjennom kravet om at rette og vrange skal være like pene. Teknikkene er til dels svært tidkrevende. For vevet vare beskriver håndarbeidsbøkene opptil 11 ulike teknikker. Mange av teknikkene er stoppeteknikker hvor man mer eller mindre kopierer mønster og binding i originalstoffet. Slik som lerretstopp, halvstopp, dreielstopp, mønsterstopping, kunststopping, bommesistopping, med mer. Noen teknikker er spesielt rettet mot istandsetting av spesielle stoffkvaliteter, som bobinettstopping for hull i tyll, kniplinger og lignende. Eller det dreier seg om utnyttelse av spesielle materialer som hår (for å oppnå usynlige sømmer), liming med gummipapir og lignende. For strikkede plagg beskriver bøkene ofte fem spesielle reparasjonsteknikker, i tillegg til at flere av teknikkene som også brukes på vevet stoff kan benyttes.
Maskestopping på vrangbord var en av mange ulike teknikker for istandsetting av strikkevarer. Teknikken er komplisert og tidkrevende, men gir en lite synlig og solid reparasjon. Denne og en rekke andre teknikker for istandsetting av strikkevarer forsvinner i løpet av 1960-tallet. Etter det er istandsetting av strikkevarer begrenset til lerretsstopping som da omtales bare som stopping.
Reparasjon av herreskjorten tas ofte for seg. Der finnes beskrivelser av metoder for å snu snipper eller brette inn og gi ny stikning i kanten. Når så dette er slitt ut anbefales det å sy nye snipper av skjorteflaket, som da blir forkortet eller eventuelt lappet med annet stoff. Hvis skjorteforstykkene slites av snippen, kan de snus slik at opp blir ned på forstykket. Skjorteflakene kan også bli til nye albuer og bærestykke. Disse skjortereparasjonene omtales jevnlig til og med 1960-tallet
Målet har vært at reparasjonen ikke skal synes. I løpet av 1960-tallet endret dette seg slik at reparasjoner på 1970-tallet fremstår som «festlig» forskjønnelse av plaggene. Stoppingen, det aller kjedeligste, vil nye råmaterialer gjøre unødvendig. Dermed beveget reparasjon seg på 1970-tallet over til teknikker for å endre og fikse opp tekstiler, slik som omsøm, redesign og oppfiksing.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.