Rallycross, i bilsport hastighetsløp på en svinget og noe kupert rundbane med en blanding av løst dekke (grus, jord o.l.) og fast dekke (asfalt, betong o.l.). Løpene kjøres med spesialbygde biler eller modifiserte produksjonsbiler.

Rallycross oppstod i Storbritannia i slutten av 1960-årene (kalt autocross). Den første norske konkurransen ble holdt i Elverum i 1972. En EM-serie er arrangert fra 1976, hvor norske kjørere har hevdet seg godt, bl.a. vant Martin Schanche i perioden 1978–95 seks mesterskap i den raskeste klassen. NM fra 1977. Den mest kjente norske banen er Lyngåsbanen ved Drammen, hvor den norske EM-runden er blitt arrangert de fleste år. De siste årene har den norske runden i EM (VM-runde fra 2014) blitt arrangert på Lånke-banen i Stjørdal.

Blant norske rallycrossutøvere med betydelig suksess kan nevnes Martin Schanche, Egil Stenshagen, Bjørn Skogstad, Ludvig Hunsbeth, Eivind Opland, Sverre Isachsen, Andreas Bakkerud og Petter Solberg.

De viktigste mesterskapene pr. 2014 er FIA World Rallycross Championshiparrangert av regi av FIA, og det amerikanske mesterskapet Red Bull Global Rallycross. De ulike mesterskap bruker ulike formater og poengsystemer, men felles er at bilene er spesialbygde for nettopp rallycross, med skiftende underlag og tette nærkamper. Bilene, typisk fra merkene Ford, VW, Audi, Citroen, Peugeot, Subaru og Hyundai, kan ha opp til 600 HK, firehjulstrekk og manuell giring.

En enklere form for rallycross er bilcross.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.