Prisdiskriminering, prispolitikk som går ut på å holde ulike priser overfor forskjellige grupper av kjøpere for å utnytte forskjeller i etterspørsel.

Prisdiskriminering forutsetter en monopolistisk posisjon i markedet, og at markedet kan oppdeles i uavhengige kjøpergrupper, som ikke får anledning til å handle med vedkommende vare seg imellom.

Et eksempel på prisdiskriminering er når salgsorganisasjonene i jordbruk og fiske tar høy pris på varer levert direkte til konsum, som for eksempel melk til forbruk, og lavere pris på varer som leveres som råstoff til videre bearbeiding, som for eksempel melk til smør- og osteproduksjon.

Prisdiskriminering har forekommet mye i internasjonal handel ved høy pris på et beskyttet hjemmemarked, ved for eksempel toll på utenlandsproduserte varer, og lav pris ved eksport; denne praksis går under navnet dumping.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.