Prisdiskriminering er innen økonomi en prispolitikk som går ut på at selgere holder ulike priser overfor forskjellige grupper av kjøpere for å utnytte forskjeller i etterspørsel.

Prisdiskriminering forutsetter en monopolistisk posisjon i markedet, og at markedet kan oppdeles i uavhengige kjøpergrupper, som ikke får anledning til å handle med vedkommende vare seg imellom.

Et eksempel på prisdiskriminering er når salgsorganisasjonene i jordbruk og fiske tar høy pris på varer levert direkte til konsum, som for eksempel melk til forbruk, og lavere pris på varer som leveres som råstoff til videre bearbeiding, som for eksempel melk til smørproduksjon og osteproduksjon.

Prisdiskriminering har forekommet mye i internasjonal handel ved høy pris på et beskyttet hjemmemarked, ved for eksempel toll på utenlandsproduserte varer, og lav pris ved eksport. Denne praksisen går under navnet dumping.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg