prisdiskriminering

Prisdiskriminering, prispolitikk som går ut på å holde ulike priser overfor forskjellige grupper av kjøpere for å utnytte forskjeller i etterspørsel.

Prisdiskriminering forutsetter en monopolistisk posisjon i markedet, og at markedet kan oppdeles i uavhengige kjøpergrupper, som ikke får anledning til å handle med vedkommende vare seg imellom.

Et eksempel på prisdiskriminering er når salgsorganisasjonene i jordbruk og fiske tar høy pris på varer levert direkte til konsum, som for eksempel melk til forbruk, og lavere pris på varer som leveres som råstoff til videre bearbeiding, som for eksempel melk til smør- og osteproduksjon.

Prisdiskriminering har forekommet mye i internasjonal handel ved høy pris på et beskyttet hjemmemarked, ved for eksempel toll på utenlandsproduserte varer, og lav pris ved eksport; denne praksis går under navnet dumping.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg