Detaljhandel, salg av varer/tjenester i små partier til sluttbruker (forbruker eller husholdning) for endelig forbruk.

Som begrep dekker 'detaljhandel' over ulike typer av butikker basert på tradisjonell bransjeinndeling. Detaljhandel er en typisk småbedriftsnæring; omtrent tre fjerdedeler av detaljhandelsbedriftene har under fem ansatte. Svært mange av forretningene eies av enkeltpersoner, men aksjeselskapsformen blir stadig mer alminnelig. Den kooperative foretaksform er i bruk for virksomheter tilknyttet Forbrukersamvirket.

Butikkjedene oppstod ved at selvstendige forretninger innen samme bransje gjorde avtale om organisert samarbeid om innkjøp, markedsføring og/eller finansiering. Disse er blitt en stadig viktigere del av detaljhandelen. Siden 1980-årene har kjedene utviklet seg i retning av stadig sterkere og mer forpliktende samarbeid, særlig mellom grossist- og detaljistleddet (såkalt vertikal integrasjon). Kjeder kan ha form av samarbeid mellom selvstendige forretninger (frivillige kjeder), av filialforetak/filialkjeder (heleide butikker) eller av franchising, der en sentral aktør står for markedsføring, produktutvikling og liknende, mens selvstendige kjøpmenn deltar, mot å betale en andel av omsetningen. Innen hver enkelt kjede er ofte ulike driftsformer representert.

Kjededriften er mest gjennomført innen dagligvarebransjen (blant annet Rema 1000 og Forbrukersamvirkets ulike kjeder). Blant de store kjedene innen faghandelen kan nevnes Libris, G-sport og Jernia.  7-eleven og Body Shop er eksempler på detaljhandelskonsepter som drives på franchise-basis i Norge.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.