Seiling i et sikksakkmønster, kalt en zig-zag-prøve, utføres for å bedømme fartøyets respons på rorets bevegelser. Under fart blir roret lagt 10 eller 20° mot en av sidene, kalt den første rormanøver. Når skipet ligger 10/20° fra opprinnelig kurs, legges roret 10/20° over til motsatt side, den andre rormanøver. Når skipet ligger 10/20° grader på motsatt side fra opprinnelig kurslinje, legges roret 10/20° grader til den første siden igjen, altså tredje rormanøver.
Sikksakkprøven vil blant annet indikere hvor mye skipet overskyter en kursendring, kalt overshoot angle. Den første overshoot er ytterligere kursendring mot den første siden, etter at andre rormanøver er gitt. Den andre overshoot er ytterligere kursendring mot den andre siden, etter tredje rormanøver.
Det vil være noe forsinkelse i skipets respons etter en rormanøver, siden roret trenger noe tid på å endre vinkel.
IMO stiller krav til hvor mye et skip kan overskyte en kursendring under sikksakkmanøveren. Generelt er dette mellom 10 og 25°, avhengig av typen sikksakkprøve.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.