humanistisk gravferd

Human-Etisk Forbund (HEF) arrangerer ikke-religiøse seremonier for navnedag, konfirmasjon, bryllup og begravelser. Stearinlys, lysestake, blomster, blomstervase, vimpel med HEFs logo.

Humanistisk gravferd
Av /NTB Scanpix.
Humanistisk gravferd i Haslum krematorium, Bærum
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Humanistisk gravferd er en seremoni for livsavslutning der ritualene og innholdet uttrykker humanistiske verdier. Formålet er å markere livsavslutningen på en verdig måte uten tilknytning til et religiøst trossamfunn. Minnet om den avdøde står i sentrum i seremonien.

Humanistisk gravferd skiller seg på den ene side fra en nøytral eller livssynsåpen gravferd med personlig utforming. På den annen side skiller den seg fra gravferd i regi av Den norske kirke eller andre trossamfunn.

Adgangen til å nytte humanistisk gravferd er nå åpen for alle, mens borgerlig begravelse før 1. januar 1970 var forbeholdt personer som ikke var medlem av Den norske kirke.

I Norge skjer humanistiske gravferder i de fleste tilfeller i regi av Human-Etisk Forbund, men også Humanistforbundet tilbyr en slik seremoni.

Historisk bakgrunn

Alt fra starten i 1956 begynte Human-Etisk Forbund å gi råd om opplegg for gravferdsseremonier på verdslig grunnlag, og i 1965 utga man boka Borgerlig bisettelse: En rettledning. Tidlig oppsto også et behov for egne gravferdstalere som kunne et formidle et humanetisk livssyn. I 1980 holdt Human-Etisk Forbund det første kurset for talere ved borgerlig begravelse i Oslo, og i forbundets sterke vekstperiode på 1980-tallet ble det etablert kurs i flere byer.

I 2006 skiftet Human-Etisk Forbund navn fra «borgerlig begravelse» til «humanistisk begravelse», i tråd med navneskiftet på andre livsløpsseremonier.

Praktisk gjennomføring

Pårørende som ønsker en humanistisk gravferd, tar dette opp med gravferdsbyrået. Byrået formidler kontakt med Human-Etisk Forbund eller Humanistforbundet, og en sertifisert gravferdstaler bistår ved planlegging og gjennomføring av seremonien.

Humanistisk gravferd i regi av Human-Etisk Forbund er et tilbud til alle som ønsker det, og forbundet vil imøtekomme dette så langt man har kapasitet. Alle forbundets avdøde medlemmer er imidlertid garantert bistand, og tilbudet er da gratis for de pårørende.

Gravferdsseremonien finner sted i et egnet seremonirom. Det kan være ulike typer verdslige forsamlingshus, eller et kapell der religiøs utsmykning om ønskelig er fjernet eller tildekket. Seremonien kan også finne sted i hjemmet eller i friluft.

Ved kremasjon kan urnen settes i urnehall der man har dette, ellers må urne eller kiste settes ned på kirkegård. Med samtykke fra departementet kan en urne også oppbevares på annen måte.

Seremoniens innhold

Human-Etisk Forbund

Human-Etisk Forbund understreker at humanistisk gravferd i deres regi skal ha en tydelig humanistisk profil.

De pårørende velger tekster, musikk og andre innslag i samråd med gravferdstaleren. I noen tilfeller kan det oppstå tvil om hvilke innslag som passer inn i rammen, hvis pårørende ønsker sanger eller tekster som avdøde hadde et særlig forhold til, men som uttrykker en religiøs livsoppfatning. Spørsmålet avklares da i samråd med gravferdstaleren. Human-Etisk Forbund understreker at slike uttrykk normalt ikke hører hjemme innenfor deres gravferdsseremoni, da denne ikke er livssynsnøytral, men skal uttrykke et humanetisk livssyn.

Humanistforbundet

Også Humanistforbundet tilbyr gravferdstalere og bistand til utforming og gjennomføring av en humanistsk gravferdsseremoni. Til forskjell fra Human-Etisk Forbund ønsker man i større grad å framheve seremonien som livssynsåpen; den baserer seg på et humanistisk grunnlag, men åpner for et bredere spekter av sanger og estetiske innslag – også religiøse dersom det er den avdødes og de pårørendes ønske.

Personlige gravferdsseremonier

De som ikke ønsker en gravferdsseremoni i regi av et tros- eller livssynssamfunn, kan utforme en personlig seremoni, eventuelt med bistand av gravferdsbyrået. Kulturdepartementet lanserte i 2012 skisser til en livssynsåpen begravelsesseremoni som et nøytralt alternativ til kirkelige og humanistiske ordninger. De pårørende står fritt til å bestemme form og innhold. Her vil gjerne personlige minner stå sentralt, og humanistiske verdier kan komme til uttrykk gjennom taler, tekster, sang- og musikkinnslag.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Knutsen, Paul: Livet før døden: Human-Etisk Forbund 1956-2006, Oslo 2006.
  • Thorbjørnsrud, Mari Blegen: Humanistisk gravferd: en studie av et sekulært livsfaseritual i det flerreligiøse Norge. Masteroppgave i religionshistorie, Universitetet i Oslo 2009. Finn boken.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg