Dobbeltbunn i skipsskrog er en normal konstruksjon på moderne skip som består av en ytterbunn og innerbunn. Skrog med dobbeltbunn har flere funksjoner, der den viktigste er en ekstra sikring i tilfelle grunnstøting.

Større tørrlasteskip har foruten den egentlige bunnen en innerbunn som strekker seg gjennom hele skipets lengde, som regel fra kollisjonsskottet forut til hylseskottet akter. Ofte er det en brønn foran hylseskottet, dannet ved at dobbeltbunnen slutter noen meter foran skottet. Dobbeltbunn legges omtrentlig én meter over ytterbunnen. Rommet mellom de to bunnene er delt i mindre avdelinger, også kalt cellesystem. Ved konstruksjon av tverrskipsskillevegger og langskipsskillevegger, oppstår skipets bunntanker. Innerbunnen, ofte kalt tanktoppen, danner den egentlige bunn i skipsrommene. Bunntankene benyttes til lagring av ferskvann, flytende brensel, smøreolje eller som ballast- og/eller trimtanker.

Små, hurtiggående plastbåter lages også til dels med dobbeltbunn. Mellomrommet kan være fylt med skumplast, som da virker som flytemiddel. Det kan også benyttes til vannballast som tømmes automatisk når båten kommer opp i en viss hastighet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg