Dobbeltbunn, system med to bunner på skip, anvendes som viktig sikringsmiddel mot huller i ytterbunnen, fremkalt ved f.eks. grunnstøtning.

Større tørrlasteskip har foruten den egentlige bunn en innerbunn som strekker seg gjennom hele skipets lengde, som regel fra kollisjonsskottet forut til hylseskottet akter. Ofte er det en brønn foran hylseskottet, dannet ved at dobbeltbunnen slutter en à to spantedistanser foran skottet. Dobbeltbunn legges i alminnelighet ca. 1 m over ytterbunnen. Rommet mellom de to bunner er delt i mindre avdelinger (cellesystemet) ved tverrskipsskillevegger (bunnstokker) og langskipsskillevegger (midtbærere). På denne måten oppstår skipets bunntanker. Innerbunnen, ofte kalt tanktoppen, danner den egentlige bunn i skipsrommene. Bunntankene benyttes til føring av ferskvann, flytende brensel, smøreolje eller som ballast- og/eller trimtanker.

Små, hurtiggående plastbåter lages også til dels med dobbeltbunn. Mellomrommet kan være fylt med skumplast, som da virker som flytemiddel. Det kan også benyttes til vannballast som tømmes automatisk når båten kommer opp i en viss hastighet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.